Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dreamlinery ANA uziemione do maja

Lotnictwo cywilne, 25 lutego 2013

Japońskie linie ANA ogłosiły, że przedłużyły rezygnację z lotów Boeingów 787 do maja. Łącznie ANA odwołały już ponad 3600 lotów.

Boeingi 787 japońskich linii ANA na lotnisku pod Tokio / Zdjęcie: fareastgizmos

All Nippon Airways ogłosiły o kolejnym przedłużenia zakazu lotów posiadanych Boeingów 787. Oznacza to, że w kwietniu i maju te japońskie linie lotnicze musiały odwołać 1714 lotów. Łącznie ANA od połowy stycznia (Dreamlinery uziemione, 2013-01-17, Uziemione Dreamlinery ANA i JAL, 2013-01-16) odwołały już ponad 3600 lotów, które miały realizować Dreamlinery.

ANA odebrały dotąd od Boeinga najwięcej Dreamlinerów – 17 z wszystkich 50 dostarczonych przez amerykański koncern klientom na całym świecie. Dla japońskich linii przedłużenie rezygnacji z lotów Boeingów 787 jest szczególnie bolesne, bo nowy okres obejmuje tzw. Złoty Tydzień (29 kwietnia – 5 maja, kiedy to przypada kilka świąt), gdy Japończycy masowo podróżują po kraju i świecie.

Tymczasem 22 lutego Boeing i Federal Aviation Administration (FAA) ogłosiły, że możliwe wydaje się rozwiązanie problemów z akumulatorami litowo-jonowymi Dreamlinerów (Proste rozwiązanie dla 787?, 2013-02-21), które spowodowały wprowadzenie zakazu lotów tych samolotów (Zawiodły zabezpieczenia, 2013-01-25). Modyfikacja akumulatorów miałaby polegać na zastosowaniu dodatkowej, ceramicznej izolacji każdej z 8 celi baterii. W konstrukcji samolotu Boeing planuje zaś uwzględnić specjalny system wentylacyjny, który ma odprowadzać ewentualny dym czy opary bezpośrednio z przegrzanych akumulatorów poza kadłub. Monitorowana będzie też temperatura i napięcie w każdej z celi. Plany Boeinga musi jeszcze zatwierdzić FAA, dla której priorytetem jest bezpieczeństwo pasażerów, a nie rozwiązanie problemów producenta.

Boeing ma nadzieję, że Dreamlinery wrócą do latania nawet w połowie kwietnia (Co najmniej kwartał bez Dreamlinerów, 2013-02-12). Jednak analitycy przemysłu lotniczego oceniają sytuację mniej optymistycznie. Wskazują, że – jeśli modyfikacje spełnią swoje zadanie – ich wprowadzenie i certyfikacja mogą potrwać co najmniej pół roku. Tak więc powrót Boeingów 787 do lotów i wznowienie dostaw nowych maszyn możliwe będą dopiero jesienią br.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.