Wiadomości
Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo wykonał pierwszy lot bez pilota bezpieczeństwa na pokładzie. Oblot wykonano na lotnisku Taranto-Grottaglie.

Śmigłowiec SW-4 Solo pozostawał w powietrzu przez 45 min. W tym czasie wszystkie jego systemy działały zgodnie z oczekiwaniami. Próby objęły, m.in. zdalne uruchomienie oraz wyłączenie silnika na ziemi, automatyczny start i lądowanie, zawis oraz przyspieszenie w locie do przodu, automatyczną nawigację po ustalonych punktach do obszaru działania i z powrotem i symulację misji obserwacyjnej.
- To najnowsze osiągnięcie po raz kolejny potwierdza wiodącą rolę Grupy Leonardo w Europie w rozwoju bezzałogowych systemów powietrznych, tj. w sektorze, w którym zobowiązaliśmy się rozszerzać naszą – już teraz znaczącą – obecność. Chciałbym podziękować lotnisku Grottaglie oraz wszystkim zaangażowanym instytucjom lotniczym za ich wkład w osiągnięcie tego kluczowego kamienia milowego – powiedział Alessandro Profumo, CEO Leonardo.
RUAS/OPH Solo powstał na bazie śmigłowca SW-4, opracowanego i produkowanego przez należące do Leonardo PZL-Świdnik. Jest on wyposażony w zaawansowane systemy i urządzenia obserwacyjne wytwarzane przez Leonardo we Włoszech i Wielkiej Brytanii. Solo zaprojektowano z myślą o realizacji misji z pilotem na pokładzie lub bez niego. Od grudnia 2016 w Grottaglie i Świdniku odbywały się próby w locie z pilotem bezpieczeństwa na pokładzie w celu zweryfikowania charakterystyki operacyjnej maszyny oraz sprawdzenia procedur w locie zarówno w sytuacjach normalnych, jak i awaryjnych (Próby Solo we Włoszech rozpoczęte , 2016-12-21).
Wcześniejsze działania prowadzone we Włoszech były integralnym elementem współpracy rozpoczętej w 2015 między Leonardo, Portem Lotniczym w Bari (Aeroporti di Puglia – AdP) oraz Klastrem Technologii Lotniczych w Apulii (Distretto Tecnologico Aerospaziale Pugliese – DTA) na rzecz Ośrodka testowego Grottaglie, które ma szansę stać się wiodącym centrum prób bezzałogowych statków latających we Włoszech. Głównym zadaniem tego ośrodka jest weryfikacja procedur i regulacji dotyczących korzystania z bsl. Korzystny wpływ na realizację prób miała też ścisła współpraca z Włoskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (Ente Nazionale Aviazione Civile – ENAC) oraz z Włoską Agencją Żeglugi Powietrznej (ENAV). Ponadto, śmigłowiec SW-4 Solo brał udział w różnych pokazach we Włoszech oraz Wielkiej Brytanii.








