Reklama
Reklama

Pełna długość drogi startowej w Rzeszowie

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów zakończył przebudowę 700-metrowego odcinka drogi startowej i przywrócił do pełnej eksploatacji całą długość pasa startowego - 3200 metrów. Inwestycję zrealizowano, szybciej niż planowano w 19 tygodni, zamiast przewidywanych 22.

 

Modernizacja Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka ma wzmocnić jego pozycję jako jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie Polski Wschodniej / Zdjęcie: Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka

Przebudowa drogi startowej to jeden z najważniejszych kamieni milowych strategicznej inwestycji realizowanej w ramach unijnego programu Connecting Europe Facility (CEF), obejmującej II Etap budowy równoległej drogi kołowania i I Etap przebudowy drogi startowej na odcinku o długości ok. 700 m wraz z infrastrukturą techniczną na lotnisku Rzeszów-Jasionka.

Prace rozpoczęte 12 czerwca 2025 zakończono 22 października, co oznacza realizację inwestycji w czasie krótszym o trzy tygodnie od pierwotnie założonego harmonogramu. Co istotne, przez cały okres modernizacji lotnisko funkcjonowało bez przerwy, a prace nie wpłynęły na operacje lotnicze. W ciągu 19 tygodni trwania inwestycji port lotniczy obsłużył ponad 6847 operacji w tym 3417 odlotów i 3430 przylotów, co potwierdza skuteczność zastosowanych rozwiązań logistycznych i organizacyjnych. 

Dodatkowo podczas całego okresu trwania przebudowy bez żadnych ograniczeń lądowały samoloty szerokokadłubowe. Liczba operacji w wymienionym okresie to 445 startów i lądowań samych samolotów szerokokadłubowych.

Jedna z najdłuższych w kraju droga startowa o długości 3200 metrów jest w pełni dostępna dla wszystkich typów statków powietrznych bez żadnych ograniczeń. Zwiększenie nośności drogi startowej na bardziej uczęszczanym kierunku 27 to istotne osiągnięcie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych i dalszego rozwoju portu lotniczego jako strategicznego centrum komunikacyjnego Polski Wschodniej.

Zmodernizowany odcinek wyposażony został w nowoczesną infrastrukturę techniczną, nową kanalizację kablową, przebudowaną sieć kanalizacji deszczowej i wodociągowej przeciwpożarowej oraz oświetlenie nawigacyjne w technologii LED wraz z zaktualizowanym systemem sterowania z wieży.

Przy progu 27 wykonano pełnych gabarytów płaszczyznę do zawracania z oświetleniem nawigacyjnym i oznakowaniem poziomym. W ramach przebudowanego odcinka drogi startowej wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów drogowych, w tym ok. 16 tys. ton kruszywa, 39 tys. ton betonu i stabilizacji cementowej, 2 tys. ton betonu asfaltowego i 36 tys. ton wysokowytrzymałowego betonu cementowego do nawierzchni lotniskowych.

Zadanie inwestycyjne pt. Przebudowa 700-metrowego odcinka drogi startowej stanowi element całego projektu w ramach którego jest również rozbudowa równoległej drogi kołowania. Wartość całego projektu wynosi niemal 114 mln PLN brutto. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (CEF Military Mobility).

Za realizację robót odpowiadało przedsiębiorstwo Strabag.

Równocześnie z zakończonymi działaniami trwają prace dotyczące II etapu budowy równoległej drogi kołowania. Zgodnie z harmonogramem, zakończenie budowy około 1100 m drogi kołowania planowane jest w trzecim kwartale 2026.

Modernizacja Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka ma wzmocnić jego pozycję jako jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie Polski Wschodniej.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.