Reklama
Reklama

Pożarnicze BAe 146 / Avro RJ

Kolejną propozycją BAE Systems, związaną z samolotami BAe 146  / Avro RJ jest użycie ich do zadań pożarniczych. Pierwszy z nich został niedawno oblatany.

Pożarniczy Avro RJ85 w barwach Conair Group Inc. Pod kadłubem widoczny zbiornik wody / środka gaśniczego, o pojemności 11 340 l / Zdjęcie: BAE Systems

Brytyjski koncern nie ustaje w wysiłkach mających na celu przyciągnięcie nowych użytkowników wycofanych z eksploatacji samolotów komunikacji regionalnej BAe 146 / Avro RJ. Oprócz transportowców (RAF odbierają BAe146C Mk3, 2013-04-19) i tankowców (DSEI 2013: BAe 146 jako tankowiec, 2013-09-11), w jego ofercie są także opracowane na ich bazie samoloty pożarnicze.

Większość floty małych samolotów używanych do gaszenia pożarów lasów w USA i Kanadzie stanowią tłokowe PV2 Neptune i Grumman Tracker, pamiętające czasy wojny koreańskiej, czy przestarzałe turbośmigłowe pasażery, jak Convair 580, Douglas DC-6 i Lockheed Electra. W związku z tym ich użytkownicy rozpoczęli poszukiwania nowych statków powietrznych.

Pierwsze próby użycia BAe 146-200 / Avro RJ-85 jako samolotu pożarniczego przeprowadzono już we wrześniu 2004 na terenie Stanów Zjednoczonych. Następne badania zrealizowano w Szkocji w październiku 2009.

Ukoronowaniem wysiłków brytyjskich inżynierów był oblot pierwszego przystosowanego do gaszenia pożarów Avro RJ 85, który miał miejsce 21 sierpnia br. Samolot wyróżnia się zbiornikiem wody / środka gaśniczego, zabudowanym pod kadłubem, o pojemności 11 340 l.

Jego użytkownikiem jest kanadyjskie przedsiębiorstwo Conair Group Inc. z Kolumbii Brytyjskiej, które zamówiło 3 samoloty tego typu. Inny nabywca z tego kraju, Air Spray Aviation Services z Alberty, zamierza użyć do gaszenia pożarów jednego BAe 146-200, którego przebudowa właśnie trwa.

Brytyjskie towarzystwo Tronos Plc, którego miejscem operowania również jest kraj Klonowego Liścia, dostarczyło 2 pożarnicze BAe 146-200 dla potrzeb amerykańskiego Neptune Aviation Services z Montany. Prace związane z przebudową 2 kolejnych są w toku.

Ostatnim użytkownikiem nowych samolotów pożarniczych jest Minden Air z Newady. Pierwszy należący do niego BAe 146-200 przechodzi właśnie próby w locie, a drugi jest przebudowywany.

Samoloty pożarnicze na bazie BAe 146  / Avro RJ mają uzyskać Certyfikaty Typu kanadyjskiego Ministerstwa Transportu i amerykańskiej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.