Reklama
Reklama

Próby autorotacji AW609

Specjaliści AgustyWestlanda przeprowadzili próby autorotacji śmigłowirników zmiennopłata AW609.

Zdjęcie: AgustaWestland

W trakcie prób zbadano działanie śmigłowirników zmiennopłata AW609 podczas autorotacji, czyli samoczynnego obrotu, wywołanego powstaniem sił aerodynamicznych podtrzymujących obrót łopat. Ruch ten jest wywołany energią strumienia powietrza przepływającego przez śmigłowirnik w zakresie przepływu wiatrakowego.

Przepływ wiatrakowy powstaje podczas zniżania wiropłata z dużą prędkością. Podczas niego kierunek strumienia powietrza przepływającego przez śmigłowirnik jest skierowany przeciwnie do kierunku prędkości indukowanej, czyli przyrostu pionowej składowej prędkości strumienia przepływającego przez śmigłowirnik.

Zjawisko autorotacji wirnika nośnego, lub śmigłowirnika w przypadku AW609, umożliwia bezpiecznie lądowanie w przypadku utraty mocy zespołu napędowego.

Próby autorotacji zmiennopłata AW609 realizowano od końca marca do 10 kwietnia br. w zakładach w Arlington, w stanie Teksas. Łącznie loty trwały 10 h. W ich trakcie wykonano ponad 70 cykli zmian położenia śmigłowirników z poziomego do pionowego, po uprzednim wyłączeniu zespołu napędowego. Nad przebiegiem badań czuwali inspektorzy FAA.

W grudniu ub. r. zakończono próby AW609, mające na celu rozszerzenie jego obwiedni obciążeń dopuszczalnych (Heli-Expo 2014: Postępy AW609, 2014-02-26).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.