Reklama
Reklama

Rosyjskie media, powołując się na agencję Interfax doniosły dzisiaj, że 23 grudnia odbyła się pierwsza próba kołowania rosyjskiego myśliwca 5. generacji PAK FA.

Jeden z wielu rysunków, przedstawiających PAK FA. Program rozwoju samolotu utrzymywany jest jednak w ścisłej tajemnicy. Przedstawiciele producenta poinformowali, że pierwsze zdjęcia będą dostępne po oblocie maszyny. Dopiero wtedy będzie możliwym skonfrontowanie wizji artystycznych z rzeczywistością… / Rysunek: Suchoj

Według agencji Interfax, do próby PAK FA (T-50, produkt 701) miało dojść wczoraj na lotnisku fabrycznym KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem. Testowano zachowanie maszyny w czasie kołowania z małymi prędkościami.

Oznacza to, że oblot samolotu może nastąpić rzeczywiście wkrótce, na początku 2010, zgodnie z niedawnymi zapowiedziami wicepremiera Rosji, Siergieja Iwanowa (zobacz: Oblot PAK FA nie w 2009). Z reguły, między próbami kołowania a pierwszym lotem, upływa od kilku tygodni do paru miesięcy - podstawowe problemy z wytrzymałością płatowca i działaniem systemów pokładowych zostały już bowiem usunięte. Dopiero testy w locie mogą ujawnić inne, poważne wyzwania techniczne.

Program rozwojowy PAK FA realizuje OKB Suchoja, a 4 prototypy myśliwca powstają w Komsomolsku nad Amurem. Według nieoficjalnych informacji, PAK FA ma rozwijać prędkość maksymalną równą 2100 km/h i mieć zasięg 5,5 tys. km. Samolot będzie uzbrojony w zabudowane w kadłubie działko kal. 30 mm. Uzbrojenie podwieszane, o masie do 6 ton, ma przenosić na 16 punktach podwieszeń, w tym 8 wewnątrz kadłuba (do 2 ton).

Pierwsze samoloty seryjne powinny zostać dostarczone w 2015. Biorąc pod uwagę dotychczasowe, niewielkie opóźnienie (pierwotnie zakładano, że oblot maszyny odbędzie się w listopadzie bieżącego roku) oraz zaawansowanie prac przy głównych systemach pokładowych i nowych typach uzbrojenia, data ta może okazać się realną. Z drugiej jednak strony niemal wszystkie nowoczesne konstrukcje lotnicze ostatnich lat notowały spore opóźnienia. Wystarczy przypomnieć losy amerykańskich F-22, F-35 czy pasażerskiego B787. Rosjanie także mieli podobne problemy, chociażby z regionalnym SSJ 100.

Jeden z wielu rysunków, przedstawiających PAK FA. Program rozwoju samolotu utrzymywany jest jednak w ścisłej tajemnicy. Przedstawiciele producenta poinformowali, że pierwsze zdjęcia będą dostępne po oblocie maszyny. Dopiero wtedy będzie możliwym skonfrontowanie wizji artystycznych z rzeczywistością… / Rysunek: Suchoj

Według agencji Interfax, do próby PAK FA (T-50, produkt 701) miało dojść wczoraj na lotnisku fabrycznym KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem. Testowano zachowanie maszyny w czasie kołowania z małymi prędkościami.

Oznacza to, że oblot samolotu może nastąpić rzeczywiście wkrótce, na początku 2010, zgodnie z niedawnymi zapowiedziami wicepremiera Rosji, Siergieja Iwanowa (zobacz: Oblot PAK FA nie w 2009). Z reguły, między próbami kołowania a pierwszym lotem, upływa od kilku tygodni do paru miesięcy - podstawowe problemy z wytrzymałością płatowca i działaniem systemów pokładowych zostały już bowiem usunięte. Dopiero testy w locie mogą ujawnić inne, poważne wyzwania techniczne.

Program rozwojowy PAK FA realizuje OKB Suchoja, a 4 prototypy myśliwca powstają w Komsomolsku nad Amurem. Według nieoficjalnych informacji, PAK FA ma rozwijać prędkość maksymalną równą 2100 km/h i mieć zasięg 5,5 tys. km. Samolot będzie uzbrojony w zabudowane w kadłubie działko kal. 30 mm. Uzbrojenie podwieszane, o masie do 6 ton, ma przenosić na 16 punktach podwieszeń, w tym 8 wewnątrz kadłuba (do 2 ton).

Pierwsze samoloty seryjne powinny zostać dostarczone w 2015. Biorąc pod uwagę dotychczasowe, niewielkie opóźnienie (pierwotnie zakładano, że oblot maszyny odbędzie się w listopadzie bieżącego roku) oraz zaawansowanie prac przy głównych systemach pokładowych i nowych typach uzbrojenia, data ta może okazać się realną. Z drugiej jednak strony niemal wszystkie nowoczesne konstrukcje lotnicze ostatnich lat notowały spore opóźnienia. Wystarczy przypomnieć losy amerykańskich F-22, F-35 czy pasażerskiego B787. Rosjanie także mieli podobne problemy, chociażby z regionalnym SSJ 100.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.