Reklama
Reklama

Komisja ds. Transportu i Infrastruktury Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych opublikowała raport końcowy dotyczący samolotów Boeing 737 MAX. Model 737 MAX 8, który wszedł do eksploatacji w 2017, został następnie uziemiony w wyniku dwóch katastrof, w których zginęło łącznie 346 osób.

/ Zdjęcie: Boeing
 

Zespół, na czele którego stali przewodniczący Komisji ds. Transportu i Infrastruktury Peter DeFazio i przewodniczący Podkomisji ds. Lotnictwa Rick Larsen, rozpoczął pracę w marcu 2019. W ramach trwającego 18 miesięcy dochodzenia komisja przeprowadziła pięć przesłuchań publicznych z udziałem ponad 20 świadków, otrzymał ok. 600 000 stron dokumentów od Boeinga, FAA i z innych źródeł oraz otrzymywał informacje i spostrzeżenia od byłych i obecnych pracowników Boeinga i FAA i przeprowadził z nimi wywiady.

W efekcie Komisja opublikowała 239-stronicowy dokument, w którym wskazuje na powtarzające się i poważne błędy w projektowaniu, dopracowywaniu i certyfikacji samolotów tej rodziny i zwraca uwagę na następujące kwestie:

Nasz raport zawiera niepokojące odkrycia na temat tego, jak Boeing – pod presją konkurowania z Airbusem i dostarczania zysków dla Wall Street – unikał kontroli FAA, zataił krytyczne informacje pilotom i ostatecznie wprowadził do użytku samoloty, które spowodowały śmierć 346 niewinnych ludzi – powiedział Peter DeFazio.

Szczególnie irytujące jest to, że Boeing i FAA ryzykowali bezpieczeństwo publiczne w krytycznym okresie między dwiema katastrofami. W imieniu rodzin ofiar obu katastrof, a także każdego, kto wchodzi do samolotu, spodziewając się bezpiecznego dotarcia do celu, publikujemy ten raport, aby zwrócić uwagę nie tylko na naruszenie kultury bezpieczeństwa przez Boeinga, ale także luki w systemie regulacyjnym FAA, które pozwoliły oddać do użytku samolot z krytyczną wadą konstrukcyjną – dodał DeFazio.

Krytycznie rzecz biorąc, nasz raport przedstawia Kongresowi wytyczne dotyczące kroków, jakie musimy podjąć, aby polepszyć bezpieczeństwo lotnicze i przejrzystość przepisów, polepszyć nadzór federalny i zwiększyć odpowiedzialność korporacyjną, aby zapewnić, że historia Boeinga 737 MAX nigdy się nie powtórzy – podkreślił Peter DeFazio (EASA zakończyła testy 737 MAX, 2020-09-12, Testy 737 MAX w Kanadzie, 2020-08-29, Rezygnacja z 355 Boeingów 737 MAX, 2020-07-15, Loty 737 MAX najwcześniej pod koniec roku, 2020-07-08).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.