Wiadomości
Rosyjskie zjednoczenie producentów silników lotniczych Klimow, część ODK – Zjednoczonej Korporacji Silnikowej i część koncernu Rostiech – pracuje nad hybrydowym elektryczno-turbinowym systemem napędowym dla przyszłej generacji śmigłowców, lekkich samolotów transportowych, pionowzlotów oraz bezzałogowców wielozadaniowych, o łącznej mocy 500 kW (650-730KM).

Podstawą rosyjskiego hybrydowego zespołu napędowego ma być nowy silnik turbinowy Klimowa – WK-650W, specjalnie zaprojektowany dla zastąpienia Rolls-Royce Allisonów w śmigłowcu Ka-226T i importowanych amerykańskich silników dla kazańskiego Ansata. Rosjanie przewidują budowę demonstratora technologii swojej lotniczej silnikowej hybrydy w 2023, zaś pierwsze loty próbne na pokładzie latającego laboratorium w 2024. Seryjna produkcja ruszyć ma nie wcześniej niż w 2029. Taki plan rozwoju przedstawił Michaił Sziemiet – zastępca dyrektora perspektywicznych projektów silnikowych ODK Klimow. W rozwoju elektronicznego systemu sterowania bierze udział znane już w świecie rosyjskie prywatne przedsiębiorstwo Kronsztadt, a współpracują Wiertalioty Rosiji, Uralskij Zawod Grażdanskoj Awijaciji i Radar MMC.
Budowa i produkcja hybrydowego systemu napędowego statków powietrznych jest częścią strategii ODK-Klimow, której celem jest zdobycie 18-20% globalnego rynku silników śmigłowcowych do 2035. Obecnie głównymi narzędziami ekspansji Klimowa na całym świecie są silniki, które pozwoliły wyeliminować zależność rosyjskiego przemysłu wiropłatowego od Ukrainy: TW7-117W (do napędu wszelkich śmigłowców rodziny Mi-8/Mi-17 i bojowych Mi-24/Mi-35 oraz Ka-25) oraz właśnie WK-650W (dla mniejszych śmigłowców). Za ich pomocą Klimow prowadzić ma natarcie wśród użytkowników posowieckich maszyn w Azji Południowo-Wschodniej i wypierać stopniowo Ukraińców z Motor-Sicz.
Zachodni analitycy prognozują sukces Rosjan, wobec rozkładu organizacyjnego ukraińskiej konkurencji. Najpoważniejszym klientem mają być Indie z flotą 223 Mi-8/Mi-17 i 15 Mi-24/Mi-35. Lotnictwo indyjskie potrzebować będzie w najbliższym czasie co najmniej 476 silników wiropłatowych. Obecnie udział Klimowa w światowym rynku napędów wiropłatowych sięga 10-12%.