Wiadomości
Indie przygotowują się do zakupu niespełna stu wielozadaniowych samolotów bojowych LCA Mark 1A Tejas dla własnych wojsk lotniczych.

Kontrakt na 97 dodatkowych Tejasów Mk 1A był zapowiadany już od 2023. Pozwoli on zwiększyć liczbę samolotów w tej wersji do 180. Wcześniej, w 2021, Indie zamówiły pierwsze 83 takie maszyny. Samoloty te dołączą do 40 starszych Tejasów Mk1, jakie wcześniej pozyskała Nowa Delhi (ostatni z nich oblatano na początku tego roku).
Na razie dostawy unowocześnionych samolotów jeszcze się nie rozpoczęły z powodu problemów z dostawami napędzających je amerykańskich silników General Electric F404. HAL deklaruje, że mimo opóźnień w dostawach silników uda się terminowo zrealizować dostawy 180 Tejasów Mk 1A. Powinno to być mozliwe do 2031-2032 dzięki utworzeniu trzeciej linii montażowej Tejasów (Zamówienia Indii w rodzimym przemyśle, 2024-09-15, Pierwszy lot Tejas LCA Mk-1A, 2024-04-01).
Rodzime Tejasy mają zastąpić w BVS samoloty MiG-21. Dzięki udziałowi lokalnie produkowanych komponentów na poziomie 65% Tejasy pełnią także ważną rolę w realizacji inicjatywy Make in India. Nie zamyka to jednak tematu dalszych zamówień. Przemysł liczy w przyszłości na kontrakty na dalszych 200 Tejasów w jeszcze nowszej wersji Mk2, a także 200 samolotów nowej generacji AMCA (Francuskie silniki do AMCA, 2025-08-23).