Reklama
Reklama

Silnik Flarisa uruchomiony

W zakładach w Podgórzynie dokonano uruchomienia silnika Williams FJ33-5A, zabudowanego w samolocie Flaris.

Silnik Williams FJ33-5A, prezentowany podczas ubiegłorocznej wystawy na lotnisku Le Bourget / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

W nowo wybudowanych halach produkcyjnych w Podgórzynie zakończono prace związane z przystosowaniem samolotu Flaris LAR 1 do zabudowania silnika Williams FJ33-5A. W asyście specjalistów producenta – przedsiębiorstwa Williams International – dokonano uruchomienia zespołu napędowego samolotu.

Flaris jest najmniejszym na świecie dyspozycyjnym odrzutowcem startującym z trawy. Jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas samoloty z napędem odrzutowym. Projekt wymagał wyjątkowego, bezkonkurencyjnego napędu nowej generacji, którym jest silnik FJ33-5A opracowany i wyprodukowany przez Amerykanów z Williams International w Walled Lake. Jest to najbardziej efektywny dwuprzepływowy silnik odrzutowy na świecie. Ciąg FJ33-5A wynosi 8,5 kN, przy masie własnej 130 kg.

W zeszłym miesiącu właściciel amerykańskiego przedsiębiorstwa Gregg Williams poinformował o sukcesie – ukończeniu procesu certyfikacyjnego w USA. Silnik otrzymał Certyfikat Typu Federalnej Administracji Lotniczej (FAA). Równolegle w Polsce trwają prace związane z opracowaniem nowej dokumentacji i uzgodnienia z Urzędem Lotnictwa Cywilnego programu prób w locie, wyboru lotniska i terminu rozpoczęcia prób w locie Flarisa, wyposażonego w silnik Williams FJ33-5A (Flaris już z nowym silnikiem, 2016-06-24).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.