Reklama
Reklama

Szwedzi odbierają pierwszego Hkp 14D

Wojska lotnicze Szwecji odebrały pierwszy śmigłowiec Hkp 14D. Jest to wersja NH90 przeznaczona do wykonywania zadań bojowych.

Pierwszy Hkp 14D na macierzystym lotnisku w bazie Malmen / Zdjęcie: Lasse Jansson, Helikopterflottiljen

Flygvapnet (wojska lotnicze Szwecji) odebrały pierwszy śmigłowiec Hkp 14D, czyli NH90IM (International Mission). Wylądował on w bazie Malmen 12 grudnia, po przelocie z zakładów Patrii w Finlandii i całonocnym postoju w Luleå. Uroczystość przyjęcia wiropłata do służby w Helikopterflottiljen (Hkpflj, skrzydle śmigłowców) miała miejsce kilka dni później, 17 grudnia.

Dzięki zabudowaniu radiolokatora meteorologicznego, nowoczesnej awioniki z mapami cyfrowymi i instalacji odladzania łopat wirnika nośnego Hkp 14D jest śmigłowcem przystosowanym do wykonywania operacji w niesprzyjających warunkach pogodowych, niezależnie od porty doby. Jego przeżywalność na polu walki zwiększają urządzenia samoobrony i osłony balistyczne. Wiropłat wyposażony jest w 2 wciągarki. W ładowni można pomieścić 20 pasażerów lub 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy albo 9 par noszy z chorymi / rannymi.

Od 2011 Helikopterflottiljen eksploatuje 4 Hkp 14, które służą do szkolenia. W późniejszym czasie zostaną one zmodernizowane do standardu Hkp 14D. Ogółem Flygvapnet mają mieć na stanie 18 wiropłatów tego typu. W przyszłym roku wojsko odbierze 4 Hkp 14 D. Od marca / kwietnia przyszłego roku będą one stacjonowały w bazach Luleå i Ronneby.

Całkowita zdolność operacyjna Hkp 14D ma zostać uzyskana ok. 2020. Z tego powodu rząd w Sztokholmie zamówił, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, amerykańskie UH-60M (Ostatnie Black Hawki dla Szwecji, 2012-09-14).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.