Reklama
Reklama

TaxiBot wchodzi do eksploatacji

Władze lotnicze Unii Europejskiej i Izraela dopuściły do eksploatacji półautomatyczny holownik TaxiBot.

Użycie holownika podczas kołowania pozwala na zmniejszenie poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a cała operacja odbywa się szybciej i bardziej precyzyjnie. Dodatkowo, holowany przez TaxiBota samolot jest mniej narażony na uszkodzenie silników spowodowane zassaniem ciała obcego / Zdjęcie: IAI

Holownik TaxiBot został opracowany przez Israel Aerospace Industries (IAI) we współpracy z francuskim TLD i niemieckim Lufthansa Engineering and Operational Services. Dzięki niemu pilot samolotu komunikacyjnego, używając standardowych sterownic, zabudowanych w kabinie, jest w stanie kierować holownikiem podczas kołowania (Testy TaxiBota, 2012-07-05).

Uzupełniający Certyfikat Typu, wydany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i władze lotnictw cywilnego Izraela, dopuszcza do eksploatacji TaxiBota podczas operacji holowania samolotów Boeing 737 Classic. Wkrótce ma zostać wydany analogiczny dokument dla samolotów z rodziny A320.

Pierwsze operacje z użyciem holownika mają rozpocząć się pod koniec listopada, na terenie portu lotniczego we Frankfurcie. W trakcie badań wykazano, że może on holować Boeinga 737, o maksymalnej masie startowej, z prędkością 43 km/h.

Dzięki TaxiBotowi znacznie zmniejsza się ilość szkodliwych substancji emitowanych do środowiska podczas kołowania samolotów pasażerskich. Przeciętnie samoloty z rodziny Airbus A320 lub Boeing 737 zużywają ok. 1 t nafty w trakcie 17 min kołowania, emitując m. in. 3193 kg CO2. TaxiBot zużywa podczas analogicznej operacji zaledwie 25-30 l paliwa i emituje w tym czasie 60 kg CO2.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.