Wiadomości
Uszkodzony we wrześniu 2021 bombowiec stealth Northrop Grumman B-2A Spirit of Georgia nr rej. 89-0129 powrócił do lotów w US Air Force. Poinformowało o tym Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC).

Bombowiec został uszkodzony w wyniku awarii układu hydraulicznego, co wymusiło użycie awaryjnego systemu wypuszczenia podwozia. Podczas lądowania w Whiteman AFB w Missouri zawiodło jednak jego zabezpieczenie mechaniczne. Spowodowało to zamknięcie się lewego podwozia. W efekcie poważnemu uszkodzeniu uległo lewe skrzydło samolotu.
Wkrótce po wypadku uszkodzony B-2A został częściowo przywrócony do stanu lotnego. Lewe skrzydło bombowca podniesiono przy użyciu nadmuchiwanych poduszek, które uniosły go na tyle, aby zablokować mechanicznie uszkodzone podwozie. Umożliwiło to przeprowadzenie podstawowych napraw i jednorazowy przelot do ośrodka rozwoju i montażu samolotów eksperymentalnych Northrop Grummana w Palmdale w Kalifornii. Tam, gdzie wytwarzane są pierwsze egzemplarze bombowców nowej generacji B-21.
W Palmdale pracownicy Northrop Grummana i AFLCMC przeprowadzili laserowe pomiary uszkodzonego B-2A. Dzięki nim ustalili, że krytyczne komponenty, takie jak mocowania elementów systemu sterowania lotem i węzły wnęki podwozia, nie uległy poważnemu uszkodzeniu. Kolejne badania nie wykazały uszkodzeń dźwigarów, ale było jasne, że powierzchnia lewego skrzydła samolotu wymaga gruntownej renowacji.
Do naprawy wykorzystano fragment poszycia kompozytowego o wymiarach 2,54 x 1,2 m pozyskany ze struktury testowej B-2. Dużym problemem było nagrzewanie obszarów klejenia kompozytów wymagających utwardzenia, znajdujących się w zamkniętych, ograniczonych przestrzeniach. Zastosowane techniki nie były wcześniej stosowane w B-2. Zostały zaimplementowane z innych programów Northrop Grummana. Znacznie zmniejszyło to koszty i czas naprawy w porównaniu z wykonaniem nowego poszycia kompozytowego. W efekcie naprawa kosztowała niecałe 24 mln USD, gdy koszt wytworzenia B-2A – w wartościach 2024 – to 2,2 mld USD. Prace zostały zakończone w maju 2025.
US Air Force dysponują jedynie 20 bombowcami B-2A. Są one jednymi z zaledwie dwóch typów amerykańskich samolotów stealth, które mogą przenosić broń jądrową. Drugi typ to wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A.








