Reklama
Reklama

22 maja z włoskiego portu La Spezia wypłynął statek transportowy Eide Trader z dwiema korwetami typu AssadF 210 Musa Bin Nusayr i F 212 Tariq Bin Ziad na pokładzie. Do Basry w Iraku zawinął 21 czerwca. Po wyładowaniu okrętów opuścił port. Korwety przebazowano zaś do Umm Kasr.

Dwie korwety typu Assad – F 210 Musa Bin Nusayr i F 212 Tariq Bin Ziad (wyporność – 680 t, długość – 62 m) w porcie Umm Kasr / Zdjęcie: Tactic.cell

W 1980, za czasów Saddama Husajna, Irak zamówił we włoskiej Fincantieri okręty warte 2,4 mld USD. Były to 4 fregaty typu Lupo, 6 korwet typu Assad, okręt pomocniczy typu Stromboli i pływający dok. Budowę okrętów zakończono w latach 1983-1986, ale nie przekazano ich Irakowi, który w warunkach wojny z Iranem nie był w stanie za nie zapłacić (przekazał tylko 441 mln USD zaliczki). W 1986 do Iraku wypłynął jedynie А 102 Agnadeen typu Stromboli i pływający dok. Jednostki nie dotarły jednak do celu i zawinęły do Aleksandrii w Egipcie.

Po zakończeniu wojny iracko-irańskiej próbowano uregulować rozliczenia związane z kontraktem. Jednak do czasu wybuchu kolejnego konfliktu, z Kuwejtem w sierpniu 1990, to się nie udało. Irak został objęty międzynarodowym embargiem, a Włosi postanowili poszukać nowych nabywców okrętów. 4 fregaty, jako typ Artigliere, trafiły do rodzimej floty, a 4 korwety sprzedano Malezji.

Dopiero w 2011 Irak zawarł z Fincantieri kontrakt na remont i modernizację dwóch pozostałych korwet. Miał być on wart 300 mln USD. Jednak kontrakt nie został ostatecznie zrealizowany, a do Iraku trafiły niewyremontowane i niezmodernizowane okręty. Nie wiadomo, czy będą one eksploatowane bojowo przez marynarkę wojenną Iraku, czy nadal będą rdzewieć.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.