Wiadomości
PGZ Stocznia Wojenna podpisała w ostatnich dniach umowy na dostawy wyposażenia dla okrętu wsparcia budowanego w programie Ratownik. Kontrakty dotyczą integracji zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych, jak również dostawy zintegrowanego systemu nawigacyjno-mostowego Integrated Bridge & Navigation System (IBNS).

Na podstawie zamówienia James Fisher and Sons PLC (JFD) dostarczy i dokona integracji klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych z systemem podtrzymywania życia. Już w 2019 JFD przeprowadziło studium przedprojektowe i dokonało oceny wykonalności integracji systemu. Dzięki takiemu wyposażeniu okręt Ratownik będzie kompatybilny z systemem NATO Submarine Rescue System (NSRS). Jednym z zastosowań dostarczanego przez JFD będzą również operacje ochrony infrastruktury krytycznej.
Przedmiotem drugiej umowy będzie system IBNS, który jest wariantem systemu Integrated Navigation & Tactical System (INTS). Dostarczy go OSI Maritime Systems. Stanowi on podstawę wyposażenia nawigacyjnego na okrętach państw NATO i sojuszniczych marynarek wojennych. Będzie to jeden z kluczowych elementów wyposażenia przyszłego Ratownika, wspierając zarówno klasyczne misje ratownicze, jak też rozszerzone zadania operacyjne z zakresu ochrony infrastruktury podmorskiej i współpracy z bezzałogowcami.
Dla PGZ Stoczni Wojennej to już czwarty projekt realizowany z kanadyjską OSI Maritime Systems. Wcześniej była już wybrana jako dostawca systemów nawigacyjnych dla fregat Miecznik, niszczycieli min Kormoran II i statku badawczego Arctowski.
Okręt wsparcia w ramach programu Ratownik został zamówiony w grudniu 2024. 26 listopada 2025 w czasie uroczystości pierwszego palenia blach zainicjowana została budowa jednostki. Okręt powinien trafić do służby w Marynarce Wojennej RP w 2029.








