Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wielozadaniowa łódź dla komandosów

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 17 października 2013

Inspektorat Uzbrojenia zamieścił zaproszenie do udziału w dialogu technicznym, który umożliwi przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia dla pozyskania jednej wielozadaniowej łodzi bojowej oraz wyszkolenia jej załogi.

Zaproszenie do dialogu technicznego na wielozadaniową łódź bojową wpisuje się w przejęcie przez Inspektorat Uzbrojenia procedur pozyskiwania sprzętu dla Wojsk Specjalnych

Zainteresowani wzięciem udziału w dialogu technicznym na wielozadaniową łódź bojową dla Wojsk Specjalnych (Komandosi pod Wawelem, 2013-05-26; Rola Wojsk Specjalnych, 2013-01-14) mają czas na zgłoszenie się do końca listopada. Dialog techniczny zaplanowany jest na 3 miesiące, od grudnia 2013 do lutego 2014.

Wielozadaniowa łódź bojowa (WŁB) powinna umożliwiać wykonanie skrytego przerzutu 6 nurków wraz z wyposażeniem na powierzchni wody w pół zanurzeniu i w pełnym zanurzeniu na głębokości ponad 35 m. Jednostka powinna mierzyć 11 m długości i mieć masę z pełnym stanem paliwa nie więcej niż 4500 kg, osiągać prędkość na powierzchni z ładunkiem co najmniej 30 węzłów i pod wodą do 5 węzłów.

Nowa jednostka dla Wojsk Specjalnych ma mieć możliwość szybkiego przemieszczania się na powierzchni przy całkowitym wynurzeniu, jak też pływania częściowo zanurzona i całkowicie zanurzona na głębokość ponad 35 metrów

Zasięg łodzi w pełnym obciążeniu nie może być mniejszy niż 150 mil morskich, a pod wodą 20 Mm. Łódź powinna mieć pełną zdolność do operacyjnego użycia przy stanie morza do 3 w skali Beauforta, a dzielność morską (możliwość sterowania) do 5 w skali Beauforta. Łódź dla komandosów powinna dysponować także dwoma przedziałami transportowymi na pojazdy podwodne nurka jednostek wojsk specjalnych.

Wielozadaniowa Łódź Bojowa trafi prawdopodobnie do jednostki specjalnej JWF (Formoza), która po zakończeniu misji w Afganistanie powróci do podstawowego profilu swoich działań związanych ze środowiskiem wodnym

Według wymagań ogłoszonych przez Inspektorat Uzbrojenia WŁB musi być wykonana z materiałów wysoce odpornych na ścieranie i korozję, a zastosowane rozwiązania przy budowie górnego kadłuba powinny umożliwiać szybką wymianę uszkodzonych elementów.

Możliwość transportowania na pokŁadzie WŁB dwóch używanych w Wojskach Specjalnych pojazdów DPD wskazuje na jednostkę MRCC rozwijaną przez STIDD Systems. Na zdjęciu wyładunek DPD z luku zanurzonej łodzi MRCC / Zdjęcia: STIDD Systems

Wojsko musi mieć możliwość transportowała wielozadaniowej łodzi bojowej zróżnicowanymi środkami przerzutu w standardach kontenerach 40-stopowych, na pokładzie samolotu transportowego C-130 Hercules oraz na przyczepie drogowej przystosowanej do przewozu łodzi. WŁB musi również posiadać certyfikację Air Transportability Test Loading Agency (ATTLA) w zakresie zdolności do transportu lotniczego.

Przedstawione przez Inspektorat Uzbrojenia ogólne wymagania dokładnie odpowiadają parametrom łodzi MRCC (Multi-Role Combatant Craft), oferowanej przez amerykański STIDD Systems. Używają ich jednostki specjalne amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych (USSOCOM). Warto dodać, że Wojska Specjalne – jednostki JWG (GROM) i JWF (Formoza; Osłona transportu morskiego, 2012-10-16) – używają podwodnych pojazdów podwodnych DPD (Diver Propulsion Device; GROM ma już 21 lat, 2011-06-14), a MRCC ma przedziały dostosowane do ich przewożenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.