Inspektorat Uzbrojenia zamieścił zaproszenie do udziału w dialogu technicznym, który umożliwi przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia dla pozyskania jednej wielozadaniowej łodzi bojowej oraz wyszkolenia jej załogi.
Zainteresowani wzięciem udziału w dialogu technicznym na wielozadaniową łódź bojową dla Wojsk Specjalnych (Komandosi pod Wawelem, 2013-05-26; Rola Wojsk Specjalnych, 2013-01-14) mają czas na zgłoszenie się do końca listopada. Dialog techniczny zaplanowany jest na 3 miesiące, od grudnia 2013 do lutego 2014.
Wielozadaniowa łódź bojowa (WŁB) powinna umożliwiać wykonanie skrytego przerzutu 6 nurków wraz z wyposażeniem na powierzchni wody w pół zanurzeniu i w pełnym zanurzeniu na głębokości ponad 35 m. Jednostka powinna mierzyć 11 m długości i mieć masę z pełnym stanem paliwa nie więcej niż 4500 kg, osiągać prędkość na powierzchni z ładunkiem co najmniej 30 węzłów i pod wodą do 5 węzłów.
Zasięg łodzi w pełnym obciążeniu nie może być mniejszy niż 150 mil morskich, a pod wodą 20 Mm. Łódź powinna mieć pełną zdolność do operacyjnego użycia przy stanie morza do 3 w skali Beauforta, a dzielność morską (możliwość sterowania) do 5 w skali Beauforta. Łódź dla komandosów powinna dysponować także dwoma przedziałami transportowymi na pojazdy podwodne nurka jednostek wojsk specjalnych.
Według wymagań ogłoszonych przez Inspektorat Uzbrojenia WŁB musi być wykonana z materiałów wysoce odpornych na ścieranie i korozję, a zastosowane rozwiązania przy budowie górnego kadłuba powinny umożliwiać szybką wymianę uszkodzonych elementów.
Wojsko musi mieć możliwość transportowała wielozadaniowej łodzi bojowej zróżnicowanymi środkami przerzutu w standardach kontenerach 40-stopowych, na pokładzie samolotu transportowego C-130 Hercules oraz na przyczepie drogowej przystosowanej do przewozu łodzi. WŁB musi również posiadać certyfikację Air Transportability Test Loading Agency (ATTLA) w zakresie zdolności do transportu lotniczego.
Przedstawione przez Inspektorat Uzbrojenia ogólne wymagania dokładnie odpowiadają parametrom łodzi MRCC (Multi-Role Combatant Craft), oferowanej przez amerykański STIDD Systems. Używają ich jednostki specjalne amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych (USSOCOM). Warto dodać, że Wojska Specjalne – jednostki JWG (GROM) i JWF (Formoza; Osłona transportu morskiego, 2012-10-16) – używają podwodnych pojazdów podwodnych DPD (Diver Propulsion Device; GROM ma już 21 lat, 2011-06-14), a MRCC ma przedziały dostosowane do ich przewożenia.