Altair

Archiwum Nowy numer Redakcja

Raport WTO

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Dwumiesięcznik. Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Lotnik GAM

Miesięcznik LOTNIK general aviation magazine dla osób profesjonalnie i z zamiłowania zajmujących się lotnictwem użytkowym w tym przede wszystkim jego praktycznym aspektom.

Autoryzacja
Resetuj hasło

Wiadomości



Podpisanie umowy na M-346 dla Sił Powietrznych

Lotnictwo wojskowe, 27 lutego 2014

Dzisiaj na terenie 41. Bazy Lotncitwa szkolnego w Dęblinie podpisano umowę w sprawie zakupu samolotów szkolenia zaawansowanego dla Sił Powietrznych.

Sygnatariusze umowy zakupu samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master dla Sił Powietrznych: gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, szef IU MON i Massimo Ghione, prezes generalny ds. sprzedaży Alenia Aermacchi S.p.A.

Porozumienie sygnowali szef Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, reprezentujący Skarb Państwa i prezes generalny ds. sprzedaży Alenia Aermacchi S.p.A. Massimo Ghione. W uroczystości udział wzięli także sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek, Dowódca Generalny RSZ gen. broni pil. Lech Majewski oraz Ambasador Włoch w Polsce J.E. Riccardo Guariglia, dowódca Aeronautica Militare (włoskich wojsk lotniczych) gen. broni Pasquale Preziosa i prezes Alenia Aermacchi Giuseppe Gordo.

Podpisanie dokumentów jest ostatnim elementem pozyskiwania zamówionego przez Siły Zbrojne RP Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer, AJT). Przetarg na samoloty, wraz z całym systemem szkolenia pilotów samolotów bojowych, został ogłoszony przez IU 25 lutego 2013. Zwycięzcą w przetargu okazało się konsorcjum Alenia Aermacchi S.p.A. (MON ostatecznie wybrało Mastera, 2014-02-10).

Model Mastera w barwach Sił Powietrznych

Wartość kontraktu opiewa na około 280 mln euro. Za kwotę tę strona włoska dostarczy Siłom Powietrznym 8 samolotów M-346 Master, wraz z pakietem wsparcia logistycznego i system szkolenia naziemnego, w którego skład wejdą specjalistyczne sale i wyposażenie dydaktyczne. Producent zapewni także szkolenie polskich pilotów i mechaników. Polska jest czwartym krajem, po Włoszech, Singapurze i Izraelu, który zakupił samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 (Drugi T-346A dla AMI, 2012-02-15, Pierwszy M-346 dla Singapuru, 2012-08-09, Montaż pierwszego M-346 dla Izraela, 2013-11-08). Dotychczas producent sprzedał 56 Masterów.

Jak zaznaczył wiceminister Czesław Mroczek podpisanie umowy to zamknięcie pewnego procesu, który pozwoli Dęblinowi stać się jednym z najnowocześniejszych ośrodków szkolenia pilotów. Planowane zmodernizowanie samolotów typu Orlik zamknie etap budowy nowoczesnego systemu szkolenia – podkreślił sekretarz stanu. Pozyskanie systemu AJT pozwoli na zwiększenie ilości lotów na samolotach niebojowych, dzięki temu szkolenie będzie efektywniejsze i tańsze.

Dowódca generalny SZ gen. broni pil. Lech Majewski dodał, że 27 lutego 2014 przejdzie do historii polskiego lotnictwa jako moment, w którym dopełniamy transformację systemu szkolenia kadr lotniczych, potwierdzając umiejętność budowy potencjału obronnego kraju. Gdy na jesieni 2016 przylecą pierwsze M-346, bez problemu wdrożymy je do eksploatacji, a Dęblin dołączy do grona naszych najnowocześniejszych baz lotniczych. Jestem przekonany, że stanie się to podstawą dla utworzenia tu Międzynarodowego Ośrodka Szkolenia Lotniczego. Będziemy wtedy mogli powiedzieć, że mamy całościowy, nowoczesny system szkolenia lotniczego, a nasze bazy lotnictwa taktycznego, transportowego i szkolnego reprezentują najwyższe światowe standardy.

Przybyli na uroczystość goście mogli także zapoznać się z M-346 ze składu wojsk lotniczych Włoch / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Zgodnie z warunkami porozumienia pierwsze 2 Mastery, wraz z pakietem logistycznym, trafią do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w listopadzie 2016. Pozostałe samoloty, symulatory, trenażery i urządzenia do wsparcia eksploatacji zostaną przekazane w 2017. Włoskie samoloty zastąpią w służbie TS-11 Iskra. Na początku eksploatacji M-346 ich obsługa bieżąca będzie wykonywane przez stronę włoską. Negocjacje dotyczące realizowania obsługi technicznej i remontów oraz ewentualnej produkcji niektórych elementów Mastera w Polsce będą prowadzone w późniejszym czasie.

Jak wiadomo, MON ma do wykorzystania opcję zakupu 4 kolejnych M-346. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta w późniejszym czasie, jeżeli okaże się, że szkoleniem w Dęblinie są zainteresowane wojska lotnicze innych krajów. 8 samolotów zaspokaja potrzeby szkoleniowe Sił Powietrznych – dodał wiceminister Czesław Mroczek.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2014 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.