Dassault zawarł porozumienie z Indiami dotyczące produkcji samolotów wielozadaniowych Rafale.
Wczoraj, podczas dorocznej konferencji, w trakcie której omówiono wyniki finansowe Dassault Aviation, prezes koncernu Eric Trappier, poinformował o sfinalizowaniu porozumienia z Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) dotyczącego produkcji samolotów wielozadaniowych Rafale dla Indii. Umowa precyzuje konfigurację samolotów, transfer technologii i podział prac, z uwzględnieniem poddostawców.
Nieoficjalnie mówi się, że wartość kontraktu zakupu 126 Rafale dla Bhartiya Vāyu Senā (BVS, wojsk lotniczych Indii) wynosi 10-15 mld USD (30-45 mld zł). Eric Trappier nie potwierdził tej informacji, ograniczając się do stwierdzenia, że podpisanie ostatecznej umowy może nastąpić w ciągu następnych tygodni lub (co bardzije prawdopodobne) miesięcy (Rafale (najwcześniej) po wyborach, 2014-02-10).
Na razie wiadomo tylko, że 18 Rafale dla BVS zostanie wyprodukowanych w zakładach Dassault na terenie Frnacji. Pozostałe będą wytworzone w Indiach. HAL będą stopniowo zwiększały swój udział w pracach, aż do przejęcia całkowitej kontroli nad procesem produkcji.
Wartość technologii przekazanych przez Francję stanowić ma 50% ceny zakupu samolotów. Według szefa Dassault Aviation, pierwszy Rafale dla BVS zostanie przekazany za ok. 3,5 roku.
Francuzi prowadzą obecnie szczegółowe negocjacje ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, które zrezygnowały z Typhoonów, wybierając w zamian Rafale (ZEA rezygnują z Typhoonów, 2013-12-21). Innym potencjalnym nabywcą samolotów tego typu jest Katar – stary partner Dassault, eksploatujący Mirage 2000-5. W poszukiwaniu nowych rynków zbytu francuskie przedsiębiorstwo zamierza wziąć udział w przetargu na nowe samoloty wielozadaniowe dla wojsk lotniczych Kanady, oferując współpracę miejscowemu przemysłowi, o ile zaistnieje taka możliwość (Wkrótce przetarg na następców CF-188?, 2014-01-09).