Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Euronaval 2014: GLS stawia na trałowce

Marynarka wojenna, 03 listopada 2014

W Paryżu swoją ofertę zaprezentowała jedna z indyjskich państwowych stoczni, Goa Shipyard Limited.

Jednym z ważniejszych programów zbrojeniowych straży wybrzeża Indii w najbliższych latach będzie pozyskanie co najmniej 9 105-m okrętów patrolowych. Za ich budowę i dostawę odpowiada Goa Shipyard Limited. Ten sam producent został też niedawno wybrany na dostawcę serii trałowców, budowanych z pomocą południowokoreańskiego Kangnam. Przedstawiciele producenta liczą, że mimo zamieszania z wyborem konstrukcji jednostek tej klasy, ich budowa zostanie ostatecznie zlecona stoczni w Goa / Zdjęcie: Michał Jarocki

Indyjski producent zaprezentował na Euronaval serię okrętów budowanych dla rodzimych sił zbrojnych, w tym model 105-m patrolowca, na zakup którego zdecydowała się Bhāratīya Taarakaka (straż wybrzeża Indii). W najbliższych latach GSL dostarczy odbiorcy 6 jednostek tego typu. Co więcej, według przedstawiciela producenta, do marca przyszłego roku, GSL otrzyma zamówienie z tego samego źródła na kolejne 5 okrętów patrolowych.

Duże zapotrzebowanie sił zbrojnych na oferowane przez GSL okręty, zmusiło producenta do rozbudowy zlokalizowanych na zachodnim wybrzeżu kraju zakładów stoczniowych. Zapoczątkowany już projekt infrastrukturalny współfinansują władze centralne. Jego założeniem jest m.in. poszerzenie basenu portowego, budowa nowego pirsu oraz rozbudowa infrastruktury na nabrzeżu.

Warto podkreślić, że rozbudowa stoczni w Goa wiąże się nie tylko z programem zakupowym BT, ale także z planami pozyskania przez Bhāratīya Nau Senā (marynarkę wojenną Indii) 8 trałowców. Do niedawna wydawało się, że to właśnie GSL będzie odpowiadać za dostawę tych jednostek. Producent miał zbudować 6 okrętów tej klasy w ramach transferu technologii od południowokoreańskiego Kangnam, które z kolei miało odpowiadać za dostawę 2 trałowców (Oficjalnie o indyjskich trałowcach, 2013-10-23).

Sytuacja zmieniła się diametralnie w ostatnich miesiącach. Wybrane w wiosennych wyborach nowe władze centralne, z premierem Narendrą Modim na czele, podjęły bowiem decyzję o anulowaniu decyzji poprzedniej ekipy rządzącej. Głównym zarzutem było pominięcie procedury przetargowej i wyłonienie dostawcy trałowców bez konkursu, co nie jest zgodny z krajowym prawem.

W najbliższych miesiącach New Delhi ma uruchomić oficjalny przetarg na dostawę trałowców. Udział wstępnie zapowiedziały już, poza GSL, inne rządowe przedsiębiorstwa stoczniowe, w tym odpowiedzialna za budowę serii konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène, Mazagon Dock Limited (Indii kłopoty z okrętami podwodnymi, 2014-09-01), budująca dla BNS serię lotniskowców typu Vikrant, Cochin Shipyard Limited (INS Vikrant prawie gotowy, 2014-10-10) oraz Garden Reach Shipbuilders and Engineers (GRSE).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.