Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bułgaria stawia na F-16?

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 17 października 2016

Według miejscowych mediów rząd w Sofii zamierza zmienić wymagania przetargu na nowe samoloty wielozadaniowe, dzięki czemu wybrane zostaną F-16.

W przypadku zmiany wymagań faworytem w przetargu na nowy samolot wojsk lotniczych Bułgarii będzie F-16, używany już przez sąsiadów z Rumunii / Zdjęcie: MO Rumunii

Sofia Globe podaje, że urzędnicy bułgarskiego Ministerstwa Obrony po cichu zaproponowali zmianę kryteriów oceny ofert na dostawę wielozadaniowych samolotów bojowych dla Wojennowzdusznitych Sił (WWS, wojsk lotniczych). Jako potencjalne nowe samoloty dla WWS pod uwagę brane są używane F-16 z Izraela, Portugalii i Stanów Zjednoczonych i ex-włoskie Eurofightery oraz nowe szwedzkie Gripeny (Izrael oferuje Bułgarii F-16, 2016-08-06).

Zmiany kryteriów zostały opracowane po rezygnacji gen. dyw. Rumena Radewa ze stanowiska dowódcy wojsk lotniczych, który podał się w sierpniu do dymisji, sprzeciwiając się planom zawarcia umowy z Polską o wspólnej ochronie bułgarskiej przestrzeni powietrznej. Gen. Radew był zwolennikiem zakupu Gripenów, które mogłyby być pozyskane na korzystnych warunkach płatności, a w dodatku miałyby większą trwałość użytkową niż samoloty używane (Air Policing nad Bułgarią , 2016-09-12).

Wchodzący w skład resortu Instytut Obronności, na czele którego stoi były minister obrony Todor Tagarew, opracował zmiany kryteriów dotyczących nabycia 16 nowych samolotów, w dwóch transzach. Zakup pierwszych 8 samolotów, wraz z odpowiednią infrastrukturą i wyposażeniem, pochłonąć ma 1,5 mld BNG (ok. 3,3 mld zł ).

Jedną z proponowanych zmian jest zmniejszenie wagi, w ogólnej ocenie oferty, prognozowanej trwałości użytkowej z 25% do zaledwie 5%. Nowym wymaganiem ma być tzw. współpraca wojskowa, co daje olbrzymią przewagę USA, z którymi Bułgaria utrzymuje relacje militarne i utrudnia sytuację Szwecji, niebędącej członkiem NATO. Według Sofia Globe współpraca wojskowa ma być czynnikiem decydujący o wyborze. Jeżeli tak się stanie, Bułgaria pójdzie w ślady sąsiedniej Rumunii, która niedawno odebrała pierwszą partię używanych F-16 (Rumunia odbiera F-16, 2016-09-29).

Ostatnią zmianą ma być rezygnacja z wymogu wielozadaniowości, oznaczająca, że WWS będą musiały nadal eksploatować proradzieckie uderzeniowe Su-25, co stoi w sprzeczności z założeniami rządu, chcącego wyposażyć siły zbrojne wyłącznie w sprzęt produkcji zachodnie. W dodatku koszty użytkowania Su-25 będą rosły z upływem czasu.

Nie wiadomo, czy bułgarski resort obrony wprowadzi w życie w/w zmiany. Według obecnego dowódcy WWS gen. bryg. Canko Stojkowa warunki pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych nie zmieniły się. Minister obrony Nikołaj Nenczew poinformował, że wysłał zapytania do Portugalii, Szwecji i Włoch, a decyzja o wyborze następców bułgarskich MiG-29 zostanie podjęta pod otrzymaniu odpowiedzi.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.