Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oferta Bell Helicopter dla Polski

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 18 października 2016

Koncern Bell Helicopter chce zaoferować Polsce zakup i wspólną produkcję rodziny śmigłowców H-1.

Bell Helicopter proponuje utworzenie w Polsce linii produkcyjnych śmigłowców AH-1Z i UH-1Y w przypadku ich zakupu przez SZ RP / Zdjęcie: Bell Helicopter

Przebywający w Polsce przedstawiciele amerykańskiego koncernu Bell Helicopter liczą, że po rezygnacji z zakupu śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H225M Caracal, polski rząd zainteresuje się nabyciem wiropłatów z rodziny H-1. W jej skład wchodzą śmigłowiec wielozadaniowy UH-1Y Venom i uderzeniowy AH-1Z Viper. Ten ostatni jest już proponowany jako następca Mi-24 w programie Kruk (Przemysłowa oferta Bell Helicopter , 2016-09-08).

Jestem przekonany, że UH-1Y prawdopodobnie spełnia wszystkie wymagania stawiane przez Polskę jako śmigłowiec wielozadaniowy. Natomiast Venom i Viper to doskonały tandem, zdolny do wykonania wszystkich misji – mówi Mike Gleason, odpowiadający za rozwój Bell Helicopter na arenie międzynarodowej.

Podobieństwo konstrukcji AH-1Z i UH-1Y wynosi aż 85% – jednakowe są: wirnik nośny wraz z łopatami, śmigło sterujące, zespół napędowy i układ przeniesienia napędu, belka ogonowa oraz niektóre elementy wyposażenia i awioniki. Dzięki temu liczba części zamiennych oraz wyposażenia przeznaczonego dla obydwu wiropłatów, które należy składować w magazynach i na jednostkach pływających, z których operują, jest znacząco zredukowana. Mniejsze są też koszty szkolenia i obsługi naziemnej.

AH-1Z i UH-1Y to zupełnie nowe konstrukcje, o bardzo dużym stopniu podobieństwa, przystosowane do prowadzenia działań ekspedycyjnych i eksploatacji w trudnych warunkach, z dala od rozbudowanej infrastruktury. Typowa eskadra US Marine Corps, licząca 15 AH-1Z i 12 UH-1Y potrzebuje podczas 30-dniowej misji ekspedycyjnej zaledwie jednego kontenera z narzędziami i wyposażeniem obsługowym. Według wyliczeń inżynierów Bell Helicopter pozyskanie floty AH-1Z i UH-1Y daje oszczędność ok. 265 mln USD w całym okresie ich eksploatacji w porównaniu z innymi wiropłatami.

Potencjał kooperacji Bella i PGZ jest olbrzymi. Bell chce współpracować z PGZ w całym procesie wytwarzania Viperów i Venomów, nie tylko dla Sił Zbrojnych RP, ale także na eksport. Wszystkie przyszłe modyfikacje i modernizacje byłyby dokonywane wspólnie z USMC. Wystarczy tylko, że PGZ powie nam, z którym zakładem mamy współpracować – WZL-1, WZL-2, czy może zupełnie innym – podkreśla Mike Gleason.

Amerykanie chcą zaoferować swoje śmigłowce także innym krajom Europy Środkowo-Wschodniej, jak Czechy, Rumunia, czy Węgry, które poszukują następców sprzętu wyprodukowanego w ZSRR. W przypadku zakupienia AH-1Z czy UH-1Y przez kilka krajów możliwe byłoby utworzenie grupy ich użytkowników, wspólnie prowadzących szkolenia.

Bell Helicopter chce zaoferować naszym siłom zbrojnym także przemiennopłaty V-22 Osprey. Mogłyby one wykonywać zadania ciężkich śmigłowców transportowych. Zdaniem Gleasona V-22 jest lepszy niż CH-47 Chinook, ponieważ ma większy zasięg i prędkość i można go użyć do większej liczby misji (Próby V-22 do transportu zaopatrzenia, 2016-08-04).


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.