Airbus poinformował o zakończeniu montażu pierwszego samolotu transportowego Beluga XL. Producent nie podał dokładnej daty, ograniczając się do stwierdzenia, że nastąpiło to w bieżącym miesiącu.
Oblot pierwszej Belugi XL zaplanowano w połowie bieżącego roku. Przedtem w samolocie zostaną zabudowane silniki i przejdzie on serię prób naziemnych i badań wytrzymałościowych kadłuba, a instalacje pokładowe będą testowane na stanowiskach badawczych i w symulatorach. Wiele z danych zgromadzonych podczas prób posłuży do certyfikacji Belugi XL.
Program BelugaXL uruchomiono w listopadzie 2014, ze względu na rosnącą produkcję Airbusa, która wymagała zwiększenia zdolności do transportu zespołów dużych samolotów komunikacyjnych po 2019 pomiędzy wytwórniami Airbusa we Francji, Niemczech i Hiszpanii. Nowa konstrukcja wywodzi się z transportowca A330-200 Freighter i wykorzystuje wiele jego elementów i urządzeń. Napęd stanowią silniki Rolls-Royce Trent 700.
Całkowita długość kadłuba Belugi XL wynosi będzie 63,1 m, jego średnica to 8,8 m, a wysokość – 18,9 m. Rozpiętość skrzydeł samolotu to 60,3 m, natomiast powierzchnia nośna – 361,6 m2.
Całkowita masa startowa Belugi XL szacowana jest na 227 t. Masa własna samolotu to 187 t t, a maksymalna masa bez paliwa – 178 t. Obliczeniowy zasięg Belugi XL z maksymalnym ładunkiem o masie 53 t to ponad 4070 km.
Obecnie w zakładach Airbusa w Tuluzie trwają przygotowania do montażu drugiej Belugi XL. Według przedstawicieli producenta prace przy jego budowie potrwają 2 miesiące krócej niż pierwszego samolotu, ponieważ pracownicy zdobyli już pewne doświadczenie w tej kwestii (Uśmiechnięta Beluga XL, 2017-04-28).