Reklama
Reklama

400 mln USD na bułgarskie myśliwce

Minister obrony Bułgarii, Anju Angełow poinformował, że negocjacje w sprawie zakupu 8 myśliwców wielozadaniowych powinny zakończyć się w 2014. Sofia zarezerwowała na ten cel 400 mln USD.

Jedna z propozycji dla Bułgarii – włoski Eurofighter pierwszej partii produkcyjnej (z ograniczonymi możliwościami atakowania celów lądowych). Kraje, które biorą udział w programie ich budowy – ze względu na cięcia budżetowe – chciałyby zmniejszyć liczbę swoich nowoczesnych myśliwców. Ze względu na zobowiązania gospodarcze i polityczne do tej pory zrezygnowano jedynie z ostatniej, jeszcze nie zamówionej partii Eurofighterów. W związku z tym jedyną możliwością są próby odsprzedaży wykorzystywanych już lub zamówionych myśliwców. Równolegle producent, EADS także intensyfikuje próby sprzedaży, tym razem nowych samolotów… / Zdjęcie: Areonautica Militare

Bułgaria rozpoczęła oficjalną procedurę zakupu 8 myśliwców wielozadaniowych na początku ubiegłego roku. W styczniu 2011 resort obrony tego kraju wystosował zapytanie ofertowe dotyczące 6 maszyn jednoosobowych i 2 szkolno-bojowych. Mogą być zarówno nowe, jak i używane. Zastąpią stare MiG-21Bis i Su-25K, z których jedynie kilka znajduje się w stanie zdatnym do lotu.

Odpowiedzi nadesłali wszyscy liczący się gracze półkuli zachodniej. Saab oferuje nowe Gripeny C/D, Dassault używane Mirage 2000-5 lub nowe Rafale, EADS nowe, w pełni wielozadaniowe Typhoony 3. transzy dostaw, Amerykanie proponują nowe i używane F-16 (modele C/D Block 50/52 i A/B Block 25) oraz nowe F/A-18E/F (Myśliwskie odpowiedzi w Sofii, 2011-05-06), wreszcie Włochy – używane Eurofightery pierwszych partii produkcyjnych.

Według wczorajszej wypowiedzi ministra Angełowa, Bułgaria zamierza podpisać umowę o zakupie samolotów w 2014 i jeszcze pod koniec roku lub na początku 2015 rozpocząć pierwsze loty. Jednocześnie ujawnił, że na przedsięwzięcie zarezerwowano wstępnie 400 mln USD, nieco ponad 300 mln Euro. To istotna suma w całości wydatków modernizacyjnych Bułgarii, które do 2020 powinny zamknąć się kwotą 2 mld lewów (Bułgaria: 1,5 mld USD na modernizację, 2011-04-25).

Ograniczone środki na zakup myśliwców preferują używane samoloty. W istocie nawet najtańsze konstrukcje – jak Gripen czy F-16 – wraz z niezbędnymi urządzeniami i usługami pomocniczymi oraz minimalnym pakietem amunicji, muszą kosztować ok. 100 mln USD za egz. Wskazują na to także nieoficjalne informacje o cenach Eurofighterów. Nowe wyceniono na 80 mln Euro (bez pakietu pomocniczego), zaś Włosi, proponujący używane samoloty Transzy 1, chcą 35 mln Euro.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.