Wiadomości
Władze Australii rozważają przeniesienie budowy nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych za granicę.

W opublikowanym wczoraj Defence Issues Paper 2014 – który stanowi zaczątek prac nad zapowiedzianą na 2015 nową Białą Księgą (Biała księga o australijskich OP, 2013-05-06) – Canberra wspomina o możliwości przeniesienia i produkcji nowych jednostek poza Australię, w całości lub przynajmniej częściowo. Powodem jest brak wiary rządu Tony'ego Abbotta w możliwości produkcyjne rodzimego przemysłu stoczniowego. Obawy władz centralnych napędzają problemy z realizacją najważniejszych programów zakupowych Royal Australian Navy (RAN, Królewskiej Marynarki Wojennej Australii), w tym budowy serii niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart (Restrukturyzacja AWD, 2014-06-20).
Wśród rozpatrywanych przez Canberrę scenariuszy jest zlecenie budowy nowych okrętów podwodnych – następców nieudanych Collinsów (Modernizacja Collinsów, 2013-11-27, Koniec problemów z Collinsami?, 2013-07-22) – japońskim Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation, które budują i dostarczają Japońskim Morskim Siłom Samoobrony diesel-elektryczne jednostki typu Sōryū. To właśnie na ich konstrukcji oparty mógłby zostać projekt nowych australijskich okrętów (Australia chce japońskiej technologii budowy OP, 2013-12-10).
Alternatywą jest jeszcze większa internacjonalizacja przedsięwzięcia. Rozważane jest też bowiem zamówienie kadłubów jednostek u kontrolowanej przez ThyssenKrupp Marine Systems niemieckiej Howaldtswerke-Deutsche Werft lub szwedzkiego Saaba, który przejął niedawno udziały TKMS w rodzimej Kockums AB (Powstaje Saab Kockums, 2014-07-22), i ich doposażenie w Japonii w układy napędowe. Sōryū wykorzystują zaprojektowany przez Szwedów zespół napędowy Stirling niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP).
Powiązane wiadomości
-
Australijskie OP z zagranicy? (2014-07-29)
- Biała księga o australijskich OP (2013-05-06)
- Koniec problemów z Collinsami? (2013-07-22)
- Modernizacja Collinsów (2013-11-27)
-
Australia chce japońskiej technologii budowy OP (2013-12-10)
- Australia potwierdza 12 OP (2012-09-06)
- Biała księga o australijskich OP (2013-05-06)
- Ciąg dalszy problemów S-80 (2013-10-21)
- SPS Cantabria wraca do Hiszpanii (2013-11-04)
- Nowe silniki dla Altaya? (2013-11-19)
- Modernizacja Collinsów (2013-11-27)
- Hiszpania oferuje Indiom S-80 (2013-12-01)
- Singapur kupuje niemieckie OP (2013-12-03)
- Restrukturyzacja AWD (2014-06-20)
-
Powstaje Saab Kockums (2014-07-22)
- Kockums AB znów w szwedzkich rękach? (2014-04-14)
- Saab opracuje okręty podwodne (2014-06-09)
- Saab opracuje nowe torpedy (2014-07-02)
-
Wzrosły zyski Saaba (2014-07-19)
- Fundusze na seryjne Gripeny E (2013-12-19)
- Brazylia wybrała Gripena (2013-12-19)
- Doskonalszy Gripen NG (2014-03-14)
- Double Eagle dla Kormorana II (2014-06-11)
- Oblot Gripena z ELST (2014-06-18)
- Kockums znów szwedzki (2014-06-30)
- Saab opracuje nowe torpedy (2014-07-02)
- EDA kupuje amunicję do granatników (2014-07-09)