Reklama
Reklama

Chorwaci czekają na OH-58D

Przedstawiciele sił zbrojnych Chorwacji prowadzą negocjacje w sprawie śmigłowców OH-58D Kiowa Warrior, które trafią do wyposażenia rodzimych wojsk lotniczych i obrony powietrznej.

14 z 16 śmigłowców OH-58D wybranych przez Chorwatów nadal służy w jednostkach liniowych / Zdjęcie: US Army

Jak wiadomo, w połowie listopada oficerowie i urzędnicy resortu obrony Chorwacji i Hrvatsko Ratno Zrakoplowstwa i Protizracnej Obrany(HRZiPO, wojsk lotniczych i obrony powietrznej Chorwacji) odwiedzili Fort Bragg w Karolinie Północnej i Redstone Arsenal w Alabamie. Ich celem było przeprowadzenie szczegółowej inspekcji i wybranie 16 śmigłowców wielozadaniowych OH-58D Kiowa Warrior, które zostaną przekazane Chorwacji w ramach programu pomocy wojskowej USA (Chorwacja odbierze OH-58D, 2015-11-20).

Podczas wizyty Chorwaci zapoznali się także z dokumentacją techniczną i aktualnym stanem wybranych wiropłatów. Omówiono także kwestie związane z wyposażeniem, uzbrojeniem, długoterminową dostawą części zamiennych, wsparciem logistycznym, wyposażeniem i komputerami do prób i obsługi naziemnej oraz transportem. Amerykanie zaoferowali również syntetyczne urządzenia szkoleniowe dla załóg lotniczych i personelu obsługowego.

Chorwaci zamierzają uzbroić swoje śmigłowce w kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz km. Obecnie wszystkie wybrane przez nich OH-58D mają zabudowane urządzenia samoobrony.

Wybrane przez HRZiPO Kiowy służyły w US Army w latach 2012-2014 i mają nalot 100-600 h. Aż 14 spośród nich nadal jest eksploatowanych przez jednostki liniowe, co oznacza, że nie trzeba będzie przywracać im stanu zdatności do lotu, a następnie wykonywać sprawdzenia stanu technicznego i oblotów próbnych. Dzięki temu cena, jaką zapłaci rząd w Zagrzebiu będzie niższa.

Podpisanie szczegółowego kontraktu w sprawie pozyskania przez Chorwację nowych wiropłatów ma nastąpić w 1. kw. 2016. Ich dostawy rozpoczną się w drugiej połowie przyszłego roku. Kiowy wejdą w skład eskadry śmigłowcowej stacjonującej w 93. bazie HRZiPO Zadar-Zemunik (Chorwacja kupiła nowego AT-802, 2014-12-05), która obecnie używa Belli 206B. Pozwoli to na zoptymalizowanie kosztów eksploatacji, obsługi technicznej oraz szkolenia pilotów i personelu obsługowego nowych OH-58D.

Na podstawie informacji Danijela Vukovica

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.