Reklama
Reklama

W czasie przyszłotygodniowej wizyty w Indiach rosyjskiego ministra obrony, Anatolia Sierdiukowa, zostanie prawdopodobnie podpisana umowa w sprawie dostaw kolejnych 30 samolotów MiG-29K, które staną się podstawowym orężem indyjskich lotniskowców.

MiG-29K zastąpi w indyjskiej marynarce wojennej Sea Harriery, które mają już ćwierć wieku / Zdjęcie: MiG

Głównym celem wizyty będzie jednak negocjowanie i ewentualne podpisanie nowej umowy w sprawie sprzedaży lotniskowca INS Vikramaditya, czyli przebudowywanego krążownika lotniczego Admirał Gorszkow. Według dostępnych informacji, obie strony uzgodniły już wstępnie stanowiska, dotyczące wzrostu ceny jednostki i terminu jej przekazania odbiorcy. Prawdopodobnie nastąpi to w 2012.

Elementem tej umowy ma być kontrakt na dostawę 30 samolotów pokładowych MiG-29K. W momencie podpisywania umowy z 2004 (zobacz: Spóźniony Admirał Gorszkow), Rosjanie zobowiązali się dostarczyć w latach 2007-2009 12 maszyn w wersji jednomiejscowej i 4 w wersji KUB. Prace nad samolotami przebiegają w miarę planowo. W marcu 2008 odbył się pierwszy lot dwumiejscowej wersji samolotu (zobacz: Mig-29KUB oblatany).

Umowa z 2004 zakładała możliwość dokupienia do 2015 kolejnych 30 samolotów tego typu. W przyszłym tygodniu opcja ta zostanie prawdopodobnie wykorzystana. Indie zdecydowały się bowiem ostatecznie na konstrukcję RSK MiG, jako podstawowego samolotu pokładowego swojej floty. Będą one wykorzystywane na INS Vikramaditya, jak również nowej rodzimej jednostce, budowanej w stoczni w Kochi.

Migi-29 zastąpią Sea Harriery Mk.51 i Mk.52, które służą na pokładzie INS Viraat, jedynego obecnie indyjskiego lotniskowca (ex-brytyjskiego Hermesa). Z 30 samolotów zakupionych w 1983, w służbie pozostało jedynie 13. Mimo programu ich modernizacji, przy współpracy Izraela, planowany okres ich wykorzystania w aktywnej służbie, ma zakończyć się ok. 2012.

MiG-29K zastąpi w indyjskiej marynarce wojennej Sea Harriery, które mają już ćwierć wieku / Zdjęcie: MiG

Głównym celem wizyty będzie jednak negocjowanie i ewentualne podpisanie nowej umowy w sprawie sprzedaży lotniskowca INS Vikramaditya, czyli przebudowywanego krążownika lotniczego Admirał Gorszkow. Według dostępnych informacji, obie strony uzgodniły już wstępnie stanowiska, dotyczące wzrostu ceny jednostki i terminu jej przekazania odbiorcy. Prawdopodobnie nastąpi to w 2012.

Elementem tej umowy ma być kontrakt na dostawę 30 samolotów pokładowych MiG-29K. W momencie podpisywania umowy z 2004 (zobacz: Spóźniony Admirał Gorszkow), Rosjanie zobowiązali się dostarczyć w latach 2007-2009 12 maszyn w wersji jednomiejscowej i 4 w wersji KUB. Prace nad samolotami przebiegają w miarę planowo. W marcu 2008 odbył się pierwszy lot dwumiejscowej wersji samolotu (zobacz: Mig-29KUB oblatany).

Umowa z 2004 zakładała możliwość dokupienia do 2015 kolejnych 30 samolotów tego typu. W przyszłym tygodniu opcja ta zostanie prawdopodobnie wykorzystana. Indie zdecydowały się bowiem ostatecznie na konstrukcję RSK MiG, jako podstawowego samolotu pokładowego swojej floty. Będą one wykorzystywane na INS Vikramaditya, jak również nowej rodzimej jednostce, budowanej w stoczni w Kochi.

Migi-29 zastąpią Sea Harriery Mk.51 i Mk.52, które służą na pokładzie INS Viraat, jedynego obecnie indyjskiego lotniskowca (ex-brytyjskiego Hermesa). Z 30 samolotów zakupionych w 1983, w służbie pozostało jedynie 13. Mimo programu ich modernizacji, przy współpracy Izraela, planowany okres ich wykorzystania w aktywnej służbie, ma zakończyć się ok. 2012.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.