Reklama
Reklama

ETOPS 330 dla Boeinga 747-8

FAA przyznała Boeingowi 747-8 Intercontinenal certyfikat ETOPS 330.

Boeing 747-8 Intercontinenal jest pierwszym w historii samolotem czterosilnikowym, mającym certyfikat ETOPS 330 / Zdjęcie: Boeing

Federalna Administracja Lotnicza  (FAA) wydała certyfikat ETOPS 330 dla samolotu Boeing 747-8 Intercontinenal. Jest to pierwszy w historii przypadek otrzymania takiego dokumentu przez samolot czterosilnikowy.

ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS), zwane także EDTO (Extended Diversion Time Operations) to loty wykonywane przez dwusilnikowe samoloty pasażerskie. Liczba 330 oznacza, że w przypadku awarii jednego z silników czas lotu do najbliższego lotniska zapasowego, na którym samolot zdolny jest wylądować, nie może przekraczać 330 minut.

Jest to szczególnie ważne w przypadku konieczności zmiany trasy lotu z powodu działań wojennych, czy lotów ponad rozległymi niezaludnionymi obszarami lądowymi lub oceanami. ETOPS 330 ułatwi przewoźnikom operowanie na trasach biegnących nad północnym i środkowym Pacyfikiem, czyli odpowiednio z Azji Południowo-Wschodniej i Australazji do USA. Linie lotnicze, dotychczas ograniczone przez ETOPS 180, będą mogły wybierać teraz nowe trasy, prowadzące nad oceanami czy odludnymi regionami Ziemi, co w efekcie skróci czas lotu i obniży zużycie paliwa (Certyfikat ETOPS dla A350, 2014-10-16).

Dotychczas Boeing dostarczył 11 użytkownikom 83 samoloty Boeing 747-8 Intercontinenal / Freighter (Hołd dla ojca Boeinga 747, 2015-03-10, Kolejne towarowe 747 dla Silk Way , 2015-01-09). Wykonały one ponad 101 tys. cykli startów i lądowań. Ich łączny nalot to ponad 619 tys. h.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.