Reklama
Reklama

F-16 wykonują 80% lotów ukraińskiego lotnictwa

Na początku października br. amerykański Mitchell Institute for Aerospace Studies w Arlington wizytował doświadczony ukraiński pilot znany pod pseudonimem AB. Spotkanie z lotnikiem Powitriani Sili ZS Ukraini (PS ZSU, Wojsk Lotniczych Sił Zbrojnych Ukrainy) opisał na łamach portalu Air & Space Forces Magazine amerykański gen. broni w st. spocz. David A. Deptula.

 

Trudne warunki konfliktu z Rosją wymuszają na ukraińskim lotnictwie działanie zgodnie z założeniami koncepcji Agile Combat Employment / Zdjęcie: PS ZSU

AB jest zastępcą dowódcy skrzydła myśliwskiego PS ZSU. Jednostka w czasie wojny miała zestrzelić już ponad 1000 bsl Szached i pocisków manewrujących. Wcześniej, jeszcze przed aneksją Krymu przez Rosję, AB latał na samolotach MiG-29. W ciągu ostatnich 2 lat wraz z innymi ukraińskimi lotnikami został przeszkolony na F-16.

Podczas wizyty w Mitchell Institute for Aerospace Studies lotnik opowiedział o transformacji PS ZSU i doświadczeniach z eksploatacji tych samolotów. Według niego liczba samolotów w ukraińskim lotnictwie jest równie mała jak liczba samolotów. Ich dokładna liczba nie jest znana, lecz można ją szacować na nie więcej niż 30-40 maszyn. Są to samoloty starszych wersji Block 10 i 15, lecz po kompleksowej modernizacji MLU. Jak podał lotnik, mimo stosunkowo niewielkiej liczby maszyn, odpowiadają ode obecnie za ok. 80% lotników bojowych całych PS ZSU.

Zachodnie samoloty według Ukraińców zapewniają pilotom lepszą świadomość sytuacyjną, wydajniejsze radary i zdolności do wykonywania precyzyjnych uderzeń w porównaniu do samolotów radzieckiej proweniencji. Dla maksymalnego wykorzystania możliwości F-16 Ukraińcy wypracowali nową taktykę, techniki i procedury eksploatacji. Zdaniem AB zostały one wypracowane w dużej mierze samodzielnie.

Ukraińskie F-16 muszą operować w trudnym środowisku, w sytuacji permanentnego zagrożenia uderzeniami Rosjan. Z tego powodu samoloty działają zgodnie z założeniami koncepcji Agile Combat Employment (ACE), rozśrodkowane na wiele lotnisk, systematycznie zmieniając miejsce stacjonowania i przy wykorzystaniu minimalnej infrastruktury. Pomimo tak trudnych warunków samoloty utrzymują odpowiednio wysoki poziom gotowości. Wiele wysiłku w utrzymanie sprawności floty F-16 wkładają ukraińscy technicy. Co więcej, jak powiedział pilot, po ponad 3,5 roku pełnoskalowej wojny Rosjanom wciąż miało się nie udać całkowicie zniszczyć lub wyłączyć z użycia żadnej bazy lotniczej PS ZSU.

Jak zauważył AB, dużym wyzwaniem w starciach lotniczych jest coraz silniejsza walka elektroniczna rosyjskich wojsk. Dla utrzymania przewagi taktycznej i odpowiedzi na rosnące zdolności przeciwnika w zakresie zakłócania i mylenia, podkreślił potrzebę posiadania bardziej efektywnych własnych środków walki elektronicznej i środków przeciwdziałania. Na pytanie o to, co USA mogą zrobić dla ukraińskiego lotnictwa, wskazał najnowszą wersję F-16 Block 70 i więcej amunicji do nich. Jego zdaniem potrzebne są także zaawansowane systemy walki elektronicznej i utrzymanie wsparcia logistycznego maszyn.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.