Reklama
Reklama

Berlińska wystawa lotnicza ILA stała się okazją do pierwszej szerszej prezentacji samolotu doświadczalnego A340-300 biorącego udział w programie BLADE. Podczas wystawy Airbus i przedstawiciele interesariuszy projektu latającego laboratorium BLADE podpisali porozumienie w sprawie jego kontynuacji i podkreślenia wyników dotychczasowych prac. Ze strony Airbusa w uroczystości uczestniczył Tom Enders, prezes Airbusa, udział wzięli także przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, rządu RFN oraz innych państw członkowskich programu.

Sygnatariusze porozumienia w sprawie kontynuacji projektu BLADE po uroczystości podpisania, która odbyła się przy samolocie doświadczalnym okołodźwiękowych przepływów laminarnych / Zdjęcie: Airbus

Projekt BLADE jest częścią pierwszej fazy programu Clear Sky. Ma na celu opracowanie rozwiązań technicznych pozwalających osiągnąć laminarny opływ okołodźwiękowy skrzydła. Dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie zużycia paliwa podczas lotu. Koszt programu, który zainicjowano w 2008, wynosi 1,6 mld EUR.

Jedna z dwóch doświadczalnych końcówek skrzydeł do badania okołodźwiękowych przepływów laminarnych z reflektometrycznym układem badawczym / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Samolot-latające laboratorium do badań przepływów laminarnych powstał z przebudowy jednego z prototypów Airbusa A340-300. Został oblatany we wrześniu 2017, a następnie przeszedł serię prób w locie mającą określić charakterystyki pilotażowe samolotu w nowej konfiguracji aerodynamicznej. Następną fazą będą próby określające wpływ różnych czynników na zaburzanie laminarnej warstwy przyściennej opływanego skrzydła. Próby potrwają do 2019 (Oblot demonstratora BLADE, 2017-09-28).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.