Reklama
Reklama

Ile kosztował Rafale i Eurofighter?

Według nieoficjalnych doniesień The Times of India, wybrana w przetargu francuska oferta na 126 myśliwców Rafale, była warta ok. 15 mld USD. Eurofightery były o 5 mld droższe.

Rafale uznawany był powszechnie za samolot o nieco mniejszych możliwościach operacyjnych, niż Eurofighter. Nieliczni piloci, którzy mogli jednocześnie latać na obu myśliwcach, wskazywali m.in. na mocniejsze silniki Typhoona. Wadę tę Francuzi obiecują wyeliminować w najnowszych modelach swoich samolotów, przez montaż rozwijanych silników Snemca M88-Eco. Oferują także nowe stacje radiolokacyjne ze skanowaniem fazowym (dostępne prawdopodobnie od 2013-2014), nowsze systemy optoelektroniczne oraz zintegrowanie opracowywanych pocisków, w tym dalekiego zasięgu Meteor / Zdjęcie: Dassault Aviation

Wygrana Dassault Aviation w indyjskim postępowaniu przetargowym, wynikała z niższych kosztów zakupu i użytkowania Rafale w porównaniu do Eurofightera (zobacz: Indie wybrały Rafale).

Według The Times of India, powołującej się na informatorów z resortu obrony, wartość oferty francuskiej była o 25% mniejsza od konkurencyjnej, przy czym różnica miała wynieść ok. 5 mld USD. Wskazuje to, że zakup i produkcja 126 Rafale miałaby pochłonąć ok. 15 mld USD, a Eurofighterów - 20 mld USD. Ci sami informatorzy zapewniają, że myśliwce Dassault Aviation są również tańsze w eksploatacji.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się szczegółowe negocjacje, poprzedzające podpisanie umowy. Sfinalizowanie porozumienia nie jest jednak całkowicie przesądzone, także ze względu na silne naciski państw produkujących Eurofightery, a przede wszystkim - Wielkiej Brytanii.

Rafale uznawany był powszechnie za samolot o nieco mniejszych możliwościach operacyjnych, niż Eurofighter. Nieliczni piloci, którzy mogli jednocześnie latać na obu myśliwcach, wskazywali m.in. na mocniejsze silniki Typhoona. Wadę tę Francuzi obiecują wyeliminować w najnowszych modelach swoich samolotów, przez montaż rozwijanych silników Snemca M88-Eco. Oferują także nowe stacje radiolokacyjne ze skanowaniem fazowym (dostępne prawdopodobnie od 2013-2014), nowsze systemy optoelektroniczne oraz zintegrowanie opracowywanych pocisków, w tym dalekiego zasięgu Meteor / Zdjęcie: Dassault Aviation

Wygrana Dassault Aviation w indyjskim postępowaniu przetargowym, wynikała z niższych kosztów zakupu i użytkowania Rafale w porównaniu do Eurofightera (zobacz: Indie wybrały Rafale).

Według The Times of India, powołującej się na informatorów z resortu obrony, wartość oferty francuskiej była o 25% mniejsza od konkurencyjnej, przy czym różnica miała wynieść ok. 5 mld USD. Wskazuje to, że zakup i produkcja 126 Rafale miałaby pochłonąć ok. 15 mld USD, a Eurofighterów - 20 mld USD. Ci sami informatorzy zapewniają, że myśliwce Dassault Aviation są również tańsze w eksploatacji.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się szczegółowe negocjacje, poprzedzające podpisanie umowy. Sfinalizowanie porozumienia nie jest jednak całkowicie przesądzone, także ze względu na silne naciski państw produkujących Eurofightery, a przede wszystkim - Wielkiej Brytanii.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.