Wiadomości
Władze Indii postanowiły wstrzymać wszystkie przetargi zbrojeniowe, w których bierze udział włoska Finmeccanica lub jej spółki zależne.

Przetargi zostaną wstrzymane do czasu wyjaśnienia kwestii prawnych związanych z anulowaną umową z 2010 o zakupie 12 śmigłowców AW101 do transportu najważniejszych osób w państwie. Wiropłaty miała dostarczyć należąca do Finmeccanici włosko-brytyjska AgustaWestland. Transakcja została jednak anulowana po oskarżeniach, że europejska spółka zapewniła sobie zwycięstwo w przetargu, korumpując wysoko postawionych urzędników ministerstwa obrony Indii (AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę, 2014-05-27, Indie zamykają rynek dla AgustyWestlanda, 2014-02-12).
Nie wiadomo, jak długo potrwa obecny impas. Przewiduje się, że postępowania, w których udział bierze włoski koncern, mogą pozostać wstrzymane przez długie miesiące. To bardzo zła wiadomość dla indyjskich sił zbrojnych, dla których wiele z toczących się konkursów ma fundamentalne znaczenie.
Tak jest m.in. w przypadku zakupu 98 ciężkich torped, stanowiących podstawowe uzbrojenie budowanych w ramach programu Project 75 sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène (Indyjskie Scorpene bez torped, 2014-05-15, Scorpene jednak wcześniej?, 2013-12-11). Do niedawna Indie były pewne zakupu torped Black Shark, produkowanych przez kontrolowaną przez Finmeccanicę Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS,Atlas Elektronik zamiast WASS?, 2014-02-18). Zawieszono też plany nabycia trzynastu 127-mm armat morskich dla Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii), w których jednym z oferentów była kolejna spółka włoskiego koncernu, Oto Melara z 127/64 LW Vulcano (BAE Systems wycofuje się z indyjskiego przetargu, 2014-01-23).
Na aferze korupcyjnej sprzed 4 lat stracić może też NHIndustries, w którym AgustaWestland ma 32% udziałów. Europejska spółka bierze udział w przetargu na dostawę Indiom 16 śmigłowców morskich (Multi Role Helicopter), oferując NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Rywalem Europejczyków jest amerykański Sikorsky z S-70B Seahawk.
Wstrzymanie wspomnianych programów zakupowych może więc odbić się na potencjale bojowym indyjskich sił zbrojnych, zwłaszcza w kluczowym dla Indii wymiarze morskim. Co ciekawe, to właśnie względy praktyczne skłoniły w ostatnich dniach rząd centralny do cofnięcia decyzji o wpisaniu brytyjskiego Rolls-Royce, kolejnego europejskiego producenta zamieszanego w skandal korupcyjny w tym państwie, na tzw. czarną listę, co uniemożliwiłoby mu udział w przetargach rządowych przez najbliższe 10 lat (Rolls-Royce bez ograniczeń w Indiach, 2014-08-04).
Powiązane wiadomości
-
Indie wstrzymują przetargi z Finmeccanicą (2014-08-07)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
-
BAE Systems wycofuje się z indyjskiego przetargu (2014-01-23)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
-
Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów? (2014-01-03)
- 80 Mi-17W-5 dla Indii (2008-09-30)
- Dostawy Mi-17 dla Indii (2012-03-28)
- Aresztowanie prezesa Finmeccanica (2013-02-12)
- Indyjscy VIP – na piechotę? (2013-04-23)
- Rafale jednak później? (2013-10-31)
- Indie mają anulować przetarg na śmigłowce VIP (2013-11-20)
- Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później (2013-12-10)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
-
Co z torpedami dla indyjskich Scorpene? (2014-01-22)
- Oficjalne opóźnienie Scorpene (2013-07-23)
- Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później (2013-12-10)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
- Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów? (2014-01-03)
- Indie mogą anulować kolejny przetarg (2014-01-07)
- Odszkodowanie za nieudany zakup? (2014-01-13)
-
Indie zamykają rynek dla AgustyWestlanda (2014-02-12)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
-
Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów? (2014-01-03)
- 80 Mi-17W-5 dla Indii (2008-09-30)
- Dostawy Mi-17 dla Indii (2012-03-28)
- Aresztowanie prezesa Finmeccanica (2013-02-12)
- Indyjscy VIP – na piechotę? (2013-04-23)
- Rafale jednak później? (2013-10-31)
- Indie mają anulować przetarg na śmigłowce VIP (2013-11-20)
- Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później (2013-12-10)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
- Odszkodowanie za nieudany zakup? (2014-01-13)
- BAE Systems wycofuje się z indyjskiego przetargu (2014-01-23)
- AgustaWestland wykluczone z przetargu dla ICG (2014-02-04)
-
Atlas Elektronik zamiast WASS? (2014-02-18)
- Scire odpala Seehechta (2007-11-18)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
-
Co z torpedami dla indyjskich Scorpene? (2014-01-22)
- Oficjalne opóźnienie Scorpene (2013-07-23)
- Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później (2013-12-10)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
- Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów? (2014-01-03)
- Indie mogą anulować kolejny przetarg (2014-01-07)
- Odszkodowanie za nieudany zakup? (2014-01-13)
- Indie zamykają rynek dla AgustyWestlanda (2014-02-12)
-
Indyjskie Scorpene bez torped (2014-05-15)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
-
Co z torpedami dla indyjskich Scorpene? (2014-01-22)
- Oficjalne opóźnienie Scorpene (2013-07-23)
- Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później (2013-12-10)
- Scorpene jednak wcześniej? (2013-12-11)
- Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP (2014-01-01)
- Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów? (2014-01-03)
- Indie mogą anulować kolejny przetarg (2014-01-07)
- Odszkodowanie za nieudany zakup? (2014-01-13)
- Atlas Elektronik zamiast WASS? (2014-02-18)
- AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę (2014-05-27)
-
Rolls-Royce bez ograniczeń w Indiach (2014-08-04)
- Northrop Grumman wyposaży indyjskie patrolowce (2012-11-28)
- Jaguar rozbił się w Indiach (2012-12-03)
- Indyjski problem z Hawkami (2012-12-18)
- Indie zamawiają kolejne T-90M i C-130J (2013-09-19)
- US-2 dla Indii (2013-11-28)
- Zgoda na US-2 dla Indii (2014-01-29)
- Katastrofa indyjskiego Herculesa (2014-03-28)
- AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę (2014-05-27)