Wiadomości
Rząd Indii zdecydował się nie wpisywać brytyjskiego Rolls-Royce`a na czarną listę producentów, w związku ze skandalem korupcyjnym, którym wybuchł wiosną br.

W marcu br., indyjskie Centralne Biuro Śledcze (CBI) wszczęło postępowanie w sprawie podejrzenia płatnej protekcji przy okazji zwierania przez Rolls-Royce`a umów na dostawę zespołów napędowych do statków powietrznych produkowanych przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL), o wartości 1,6 mld GBP (8,3 mld zł). Korzystając z usług pośrednika, brytyjskie przedsiębiorstwo miało kupić przychylność wysoko postawionych przedstawicieli HAL, płacąc im 5 mld INR (256 mln zł).
Postępując zgodnie z przyjętą w tego typu przypadkach zasadą, ówczesne władze centralne z premierem Manmohanem Singhiem na czele, postanowił wpisać brytyjskie przedsiębiorstwo na tzw. czarną listę, co skutkowałoby wieloletnim zakazem aktywności handlowej Rolls-Royce`a w Indiach, w tym udziału w jakichkolwiek państwowych przetargach. Dość niespodziewanie, w ostatnich dniach nowy rząd premiera Narendry Modiego postanowił jednak odejść od tych planów.
Decyzja władz centralnych komentowana jest w Indiach jako zaskakująca. Zwłaszcza że jednocześnie z zakazem dostępu do indyjskiego rynku zbrojeniowego pozostają inni europejscy producenci, w tym włosko-brytyjska AgustaWestland, zamieszana w skandal korupcyjny przy okazji zakupu przez New Delhi 12 śmigłowców AW101 do transportu najważniejszych osób w państwie (AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę, 2014-05-27). Co więcej, w dalszym ciągu swoje postępowanie w sprawie brytyjskiego przedsiębiorstwa prowadzi CBI.
Wiele wskazuje na to, że stanowisko rządu Indii wobec Rolls-Royce`a wymusiły względy praktyczne. Siły zbrojne tego państwa eksploatują bowiem wiele statków powietrznych wyposażonych w zespoły napędowe brytyjskiego producenta, w tym samoloty transportowe C-130J Super Hercules (Katastrofa indyjskiego Herculesa, 2014-03-28, Indie zamawiają kolejne T-90M i C-130J, 2013-09-19), szkolenia zaawansowanego BAE Hawk AJT Mk.132 (Indyjski problem z Hawkami, 2012-12-18) czy szturmowe SEPECAT Jaguar (Jaguar rozbił się w Indiach, 2012-12-03). Co więcej, w silniki Rolls-Royce`a będą też wyposażone japońskie samoloty-amfibie US-2, które Indie zamierzają zakupić w najbliższych miesiącach (US-2 dla Indii, 2013-11-28, Zgoda na US-2 dla Indii, 2014-01-29).
Ponadto, na blisko 350 okrętach marynarki wojennej Indii zainstalowano układy pędne pracujące na podzespołach Rolls-Royce`a (Northrop Grumman wyposaży indyjskie patrolowce, 2012-11-28). Zawieszenie współpracy z Brytyjczykami groziło więc w dłuższej perspektywie czasowej paraliżem indyjskich sił zbrojnych. Te bowiem nie mogłyby nabywać części zamiennych, ani zabiegać o wsparcie techniczne ze strony brytyjskiego producenta.
Powiązane wiadomości
-
Rolls-Royce bez ograniczeń w Indiach (2014-08-04)
- Northrop Grumman wyposaży indyjskie patrolowce (2012-11-28)
- Jaguar rozbił się w Indiach (2012-12-03)
- Indyjski problem z Hawkami (2012-12-18)
- Indie zamawiają kolejne T-90M i C-130J (2013-09-19)
-
US-2 dla Indii (2013-11-28)
- Chińskie OP na Oceanie Indyjskim (2013-04-08)
- Indyjsko-japońskie manewry morskie (2013-05-27)
-
ChRL znów prowokuje (2013-11-27)
- Rekordowa liczba japońskich interwencji (2013-01-28)
- Kolejne incydenty wokół Senkaku/Diaoiu (2013-02-28)
- Japonia z ASEAN przeciwko ChRL (2013-03-13)
- USA wtrącają się w problem Senkaku/Diaoiu (2013-03-21)
- Jeszcze więcej japońskich interwencji (2013-04-18)
- Obama wzywa ChRL do rozwiązania sporów terytorialnych (2013-07-12)
- ChRL ostrzega USA (2013-08-21)
- Chiński bsl nad Senkaku? (2013-09-10)
- Liaoning prowokuje (2013-11-26)
- Zgoda na US-2 dla Indii (2014-01-29)
- Katastrofa indyjskiego Herculesa (2014-03-28)
- AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę (2014-05-27)