Reklama
Reklama

Przedstawiciele US Navy poinformowali oficjalnie wczoraj o zakończeniu programu śmigłowca prezydenckiego VH-71 Kestler. Formalne anulowanie umowy oczekiwane jest w najbliższym czasie.

Jeden z 9 dostarczonych do USA śmigłowców VH-71. Administracja Baracka Obamy uznała, że wydanie ponad 13 mld USD na 28 egz., to zdecydowanie zbyt dużo. Producent tłumaczył się, że kilkuletnie opóźnienie i dramatyczny wzrost kosztów wywoływał sam użytkownik, ciągłymi zmianami wymagań, które powodowały niejednokrotnie konieczność przebudowy całej konstrukcji / Zdjęcie: AgustaWestland

Ogłoszenie kasacji programu VH-71 przez marynarkę wojenną - w skład której wchodzi eskadra prezydencka - jest wynikiem wcześniejszej decyzji Pentagonu (zobacz: Więcej o amerykańskich cięciach).

US Navy zapowiedziała dokładnie rozwiązanie umowy N00019-05-C-0030, zawartej z Lockheed Martinem 28 stycznia 2005, a dotyczącej fazy badawczo-rozwojowej programu.

Oznacza to utratę przez departament obrony ok. 3,5 mld USD do tej pory wypłaconych producentowi. Prawie trzecia część tej kwoty (ok. 1 mld USD) trafiła do AgustyWestlanda, producenta śmigłowców AW101, których wariantem jest VH-71. Pentagon będzie musiał również wypłacić spore kary, wynikające z zerwania umowy.

Decyzja oznacza również konieczność rozpisania nowego przetargu. Eskadra prezydencka wykorzystuje bowiem 30-letnie VH-3 Sea Kingi i nieco młodsze VH-60N WhiteHawki, których resursy nieubłaganie zbliżają się ku końcowi.

Jeden z 9 dostarczonych do USA śmigłowców VH-71. Administracja Baracka Obamy uznała, że wydanie ponad 13 mld USD na 28 egz., to zdecydowanie zbyt dużo. Producent tłumaczył się, że kilkuletnie opóźnienie i dramatyczny wzrost kosztów wywoływał sam użytkownik, ciągłymi zmianami wymagań, które powodowały niejednokrotnie konieczność przebudowy całej konstrukcji / Zdjęcie: AgustaWestland

Ogłoszenie kasacji programu VH-71 przez marynarkę wojenną - w skład której wchodzi eskadra prezydencka - jest wynikiem wcześniejszej decyzji Pentagonu (zobacz: Więcej o amerykańskich cięciach).

US Navy zapowiedziała dokładnie rozwiązanie umowy N00019-05-C-0030, zawartej z Lockheed Martinem 28 stycznia 2005, a dotyczącej fazy badawczo-rozwojowej programu.

Oznacza to utratę przez departament obrony ok. 3,5 mld USD do tej pory wypłaconych producentowi. Prawie trzecia część tej kwoty (ok. 1 mld USD) trafiła do AgustyWestlanda, producenta śmigłowców AW101, których wariantem jest VH-71. Pentagon będzie musiał również wypłacić spore kary, wynikające z zerwania umowy.

Decyzja oznacza również konieczność rozpisania nowego przetargu. Eskadra prezydencka wykorzystuje bowiem 30-letnie VH-3 Sea Kingi i nieco młodsze VH-60N WhiteHawki, których resursy nieubłaganie zbliżają się ku końcowi.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.