Reklama
Reklama

Katastrofa serbskiego G-4

Dwaj oficerowie wojsk lotniczych Serbii zginęli w katastrofie samolotu szkolno-bojowego G-4 Super Galeb.

Szczątki G-4 rozbitego w pobliżu wioski Slatina / Zdjęcie: b92.net

Wczoraj ok. 10:30 jeden z serbskich samolotów szkolno-bojowych SOKO G-4 Super Galeb (wojskowe oznaczenie N-62), należący do Vazduhoplovstva i protivvazdušnej odbrany (VPO, wojsk lotniczych i obrony powietrznej) rozbił się w pobliżu wioski Slatina, leżącej ok. 60 km na południowy zachód od Belgradu. W katastrofie ponieśli śmierć dwaj lotnicy: 49-letni ppłk Nenad Ćulibrk z Dowództwa VPO i 39-letni kpt Dejan Pandurović z 252. eskadry szkolnej 204. Brygady Lotnictwa VPO.

W b. Jugosławii, w l. 1978-1991 wyprodukowano 85 Super Galebów, napędzanych silnikiem Rolls-Royce Viper Mk 632-46 (Następcy serbskich Migów, 2010-07-27). Rozbity wczoraj samolot nosił nr ser. 23625, co oznacza, że opuścił zakłady SOKO Metalopreradivacka Industrija w 1985. Po rozpadzie Jugosławii był eksploatowany przez wojska lotnicze i OP Czarnogóry. W 2010, wraz z 5 innymi G-4, został wycofany ze służby i przekazany Serbii. W 2015 zakłady Moma Stanojlović przeprowadziły jego przegląd naprawczy.

Obecnie serbskie VPO mają na stanie 21 G-4, z czego nie więcej niż 10 w stanie zdatnym do lotu. Oprócz nich jedynym w świecie użytkownikiem Super Galebów są wojska lotnicze Mjanmy, które posiadają 6 samolotów tego typu, kupionych od b. Jugosławii.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.