Wiadomości
Holenderskie Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM, Królewskie Linie Lotnicze) zaapelowały do rządu Niderlandów o inwestycję w krajowy fundusz zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Umożliwiłoby to przyspieszenie produkcji alternatywnych paliw lotniczych i poprawę ich dostępności dzięki bardziej przystępnym cenom, co jest niezbędne do zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego.

W ten sposób narodowy przewoźnik Holandii wyraził poparcie dla wydanego w ostatnich dniach strategicznego raportu dotyczącego rozwoju i skalowania produkcji SAF (tzw. Raportu Wenninka). Raport został opracowany na zlecenie rządu Niderlandów, wzywając rząd i decydentów do przyjęcia bardziej aktywnej roli i do współpracy z przemysłem. KLM wierzą, że dzięki temu cel wyznaczony na 2030, w postaci 14-% domieszki SAF w paliwie lotniczym, będzie realnie osiągalny.
KLM w pełni popierają wnioski zawarte w raporcie dotyczące kluczowego znaczenia lotnictwa dla zapewnienia dobrobytu i utrzymania innowacyjnego ekosystemu Holandii. Przewoźnik podkreśla kluczowe znaczenie lotnictwa i portu lotniczego Amsterdam-Schiphol dla krajowej gospodarki. Łączność ze światem umożliwia handel i międzynarodową konkurencyjność Niderlandów, a branża zapewnia miejsca pracy. Dlatego ważne jest, aby rząd i linie wspólnie inwestowały w sektor lotniczy – odporny na przyszłe wyzwania, zamiast go ograniczać poprzez dodatkowe opłaty i podatki, co osłabia konkurencyjność Holandii i globalną łączność, od której zależy dobrobyt obu stron.
Każdego roku KLM stosują wyższą domieszkę SAF niż wymagają tego przepisy unijne. Co więcej, przewoźnik zawarł długoterminową umowę na odbiór paliwa, aby wesprzeć budowę pierwszej w Holandii fabryki produkującej SAF, która powstaje w Delfzijl. Jednak aby osiągnąć ambitny cel, jakim jest 14-% domieszka SAF, która będzie obowiązywać w Holandii w 2030, paliwa alternatywne muszą stać się szeroko dostępne i przystępne cenowo.
Wyrównanie różnicy cenowej między SAF a tradycyjnym paliwem kopalnym poprzez fundusz motywacyjny, który pozwoliłby liniom używać SAF i zachęcać je do wyboru zrównoważonych opcji. Przy obecnych cenach roczna inwestycja w wysokości 60 mln euro pomogłaby zwiększyć domieszkę SAF w paliwie o dodatkowy 1%.
Poprawa dostępu do zrównoważonych surowców potrzebnych do produkcji SAF oraz usunięcie barier utrudniających przyspieszenie rozwoju infrastruktury SAF. Pozwoliłoby to Holandii osiągnąć znaczący postęp w zwiększaniu produkcji krajowej.
Wsparcie rozwoju technologii nowej generacji jaką jest (e)SAF i przejęcie wiodącej roli w europejskich inicjatywach innowacyjnych. Rząd holenderski podjął już obiecujący pierwszy krok, przystępując do europejskiego programu pilotażowego w ramach STIP.
KLM sugerują, że krajowy fundusz SAF mógłby być finansowany z dochodów z istniejącego holenderskiego podatku lotniczego








