Reklama
Reklama

Kolejne próbne odpalenia Meteorów

Brytyjczycy przeprowadzili próbne odpalenia pocisków Meteor, przenoszonych przez samolot Eurofighter Typhoon.

Eurofighter Typhoon (IPA1) z kierowanym pociskiem powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, podwieszonym pod kadłubem / Zdjęcie: BAE Systems

Samolot wielozadaniowy Eurofighter Typhoon zakończył pierwszą serię próbnych odpaleń kierowanych pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu (BVRAAM) MBDA Meteor. Próby, realizowane przez zespół specjalistów z BAE Systems, MBDA, Selex ES, QinetiQ i Ministerstwa Obrony W. Brytanii, przeprowadzono w listopadzie br. na poligonie na Hebrydach w Wielkiej Brytanii.

W trakcie badań przeprowadzono odpalenia na różnych wysokościach i przy różnych prędkościach, zwiększając w ten sposób dopuszczalną obwiednię użycia Meteora. Zbadano też interfejs pocisku i systemu uzbrojenia, w trakcie działania łącza informacyjnego, łączącego pocisk i pokładową stację radiolokacyjną podczas uzbrajania głowicy samonaprowadzającej, zarówno przed odpaleniem, jak i po odpaleniu pocisku.

Nosicielem pocisku był jeden z samolotów przedseryjnych, w wersji dwumiejscowej (IPA1). Za jego sterami zasiadał pilot doświadczalny BAE Systems, Nat Makepeace. Po próbie lotnik stwierdził: samolot i jego uzbrojenie zachowywały się dokładnie tak, jak się spodziewano. [Meteora] używa się bardzo łatwo i intuicyjnie. Próby wykazały, że możemy używać pocisku w całym zwiększonym zakresie obwiedni w sposób bezpieczny i dokładny.

MBDA Meteor jest pociskiem rakietowym z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania, zaprojektowanym w celu umożliwienia odpalania wielu pocisków jednocześnie do celów manewrujących, znajdujących się w dużej odległości, takich jak szybkie samoloty odrzutowe, małe bezzałogowe statki latające i pociski manewrujące, podczas działania środków walki elektronicznej przeciwnika.

Pierwszym użytkownikiem Meteorów mają być szwedzkie Flygvapnet (wojska lotnicze), jeszcze w br. (Ostatnie próby Meteora , 2014-07-07). Nosicielami uzbrojenia będą samoloty wielozadaniowe Gripen. Zakończenie procesu integracji Meteora z samolotem Eurofighter zaplanowano w 2017 (Fundusze na Captor E-Scan, 2014-11-20). Pociski tego typu mają stanowić także uzbrojenie samolotów Tornado F3 i Rafale (Pierwszy zmodernizowany Rafale M, 2014-10-08).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.