Reklama
Reklama

Koniec produkcji Su-30 w Komsomolsku nad Amurem

W wytwórni lotniczej w Komsomolsku nad Amurem (KNAAZ, filia PAO Kompania Suchoj) 11 października zakończono produkcję myśliwców rodziny Su-30. Ostatnie dwa Su-30MK2B przeznaczone są dla Wietnamu. Teraz KNAAZ produkuje jedynie myśliwce wielozadaniowe Su-35 i T-50.

Pamiątkowe zdjęcie dwóch ostatnich Su-30MK2B z KNAAZ im. J.A. Gagarina i kierownictwa zakładów / Zdjęcie: forums.airforce.ru

KNAAZ kończy realizację kontraktu z Wietnamem, zawartego w 2013. Wietnam zamówił wówczas 12 Su-30MK2B wraz z wyposażeniem serwisowym za ok. 600 mln USD (Kolejne Su-30MK2 dla Wietnamu, 2013-08-21). Dwa ostatnie samoloty dla wojsk lotniczych Wietnamu mają numery burtowe 8593 (nr ser. 88624) i 8594 (nr ser. 88625).

Wytwórnia w Komsomolsku nad Amurem (dawniej KNAPO) produkowała samoloty rodziny Su-30 od 1999. Według nieoficjalnych danych, powstało tam 207 myśliwców tego typu, w tym 6 samolotów doświadczalnych. Wśród seryjnych samolotów było 79 Su-30MKK przeznaczonych dla ChRL (77) i Indonezji, 101 Su-30MK2 (37 dla Wietnamu, 25 dla ChRL, 25 dla Wenezueli, 9 dla Indonezji i 6 dla Ugandy) oraz Su-30M2 dla WWS Rosji.

Produkcja samolotów rodziny Su-30 jest kontynuowana w wytwórni w Irkucku. Produkowane są tam myśliwce Su-30SM dla WWS FR i odmiany eksportowe. Su-30 produkowane w Irkucku są nowocześniej wyposażone niż te z KNAAZ, a tym samym droższe. Ich napęd stanowią silniki ze sterowanym wektorem ciągu, a w płatowcu zastosowano dodatkowe przednie powierzchnie sterowe. Nowocześniejsza jest też awionika.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.