Reklama
Reklama

Liebherr Aerospace ogłosił wczoraj, 11 kwietnia 2023, że uzyskał zamówienie na opracowanie systemu zasilania powietrzem ogniw paliwowych do demonstracyjnego samolotu Airbusa z napędem wodorowym. Projekt będzie realizowany w ramach programu ZeroE (Bezemisyjny silnik wodorowy , 2022-12-01). Airbus przewiduje, że pierwszy komercyjny samolot z napędem wodorowym wejdzie do użytku około 2035.

Wizja Airbusa A380 MSN1, który zostanie wykorzystany w programie ZeroE do badania różnych rozwiązań napędu wodorowego / Ilustracja: Airbus

W pierwszej fazie programu Liebherr zaprojektował i dostarczył Airbusowi funkcjonalny demonstrator systemu zasilania powietrzem o mocy 1 MW. Został on zainstalowany w obiektach testowych koncernu. W drugiej fazie Liebherr ma zaprojektować demonstrator zasilania powietrzem nadający się do umieszczenia w samolocie i zapewniający bezpieczeństwo lotu. Ma on być testowany w specjalnie do tego dostosowanym samolocie – laboratorium. Prawdopodobnie będzie to A380 MSN1, którego przebudowa już się rozpoczęła. Powstaje też – we współpracy z grupą kosmiczną Ariane – system magazynowania i dystrybucji ciekłego wodoru. Prototyp budowany jest na lotnisku Tuluza-Blagnac (Stacja tankowania ZEROe, 2022-12-02).

Airbus rozważa dwa podstawowe sposoby wykorzystania wodoru jako źródła energii do napędu samolotów. Pierwszy polega na spalaniu wodoru w turbinie gazowej, a drugi na wykorzystaniu ogniw paliwowych do przekształcenia wodoru w energię elektryczną zasilającą silnik śmigłowy. Wodorowa turbina gazowa mogłaby również współpracować z ogniwami paliwowymi, zastępując akumulatory w napędzie hybrydowo-elektrycznym.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.