Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Marcin Sigmund

Wraz z wprowadzeniem zimowego rozkładu lotów na lotnisku Kraków-Balice zmienił się układ sił wśród operujących z niego przewoźników. Przyczyną tego jest wycofanie się z Krakowa słowackiego taniego przewoźnika - linii SkyEurope, które zlikwidowały aż 20 obsługiwanych przez siebie połączeń.

Od 5 listopada do grona przewoźników operujących z Balic dołączyła włoska Meridiana, która uruchomiła regularne połączenia z Krakowa do Turynu, obsługiwane trzy razy w tygodniu

Decyzja Słowaków jest o tyle zaskakująca, iż w 2006, to właśnie linie SkyEurope przewoziły 19,21% pasażerów na krakowskim lotnisku, czyli najwięcej spośród operujących na nim przewoźników. Nowe władze linii decyzję o wycofaniu się z rynku, na którym byli liderem, motywują względami ekonomicznymi i przeniesieniem swych samolotów do Wiednia.

Jedynym połączeniem obsługiwanym w sezonie zimowym przez SkyEurope z Krakowa jest właśnie uruchomiona w ostatnich dniach października trasa do stolicy Austrii. Wygląda więc na to, że nowa polityka wybranego w 2007 zarządu zmierza do utworzenia w Wiedniu pewnego rodzaju hubu, kosztem redukcji liczby połączeń na innych trasach.

UMARŁ KRóL, NIECH ŻYJE KRóL…

Po wycofaniu się Słowaków, największą liczbę połączeń z krakowskiego lotniska wśród tanich przewoźników będzie oferować brytyjski easyJet, który od lutego na 10 trasach będzie wykonywał 58 rejsów tygodniowo.

28 października ub.r. przewoźnik ten zainaugurował codzienne loty na lotnisko Londyn-Gatwick, zaś dzień później rejsy do Edynburga, wykonywane cztery razy w tygodniu. 30 października easyJet rozpoczął, realizowane trzy razy w tygodniu, loty do Bournemouth, a od 15 lutego br. zacznie obsługiwać trasę do Paryża, oferując jako jedyny przewoźnik codzienne połączenia z głównym paryskim lotniskiem - Charlesa de Gaulle'a.

Fakt iż po jesiennych zmianach pozycję lidera wśród tanich przewoźników operujących z Krakowa obejmuje easyJet może trochę zaskakiwać, gdyż linia ta do tej pory działała mało ekspansywnie, sondując krakowski rynek i reagując raczej na ruchy konkurencji, niż przejmując inicjatywę. Przewoźnik ten jednak konsekwentnie budował swoją pozycję, zajmując w 2006 czwarte miejsce pod względem liczby pasażerów przewiezionych z Balic. Być może w przyszłości easyJet uruchomi też na lotnisku Kraków-Balice swoją najdalej wysuniętą na wschód bazę operacyjną. Podobno Brytyjczycy badają też zainteresowanie ewentualną trasą z Krakowa do Madrytu-Bajaras. Na lotnisko to, z przesiadką w Niemczech, można już dolecieć samolotami Germanwings.

W zimowym rozkładzie lotów linie SkyEurope niemal zupełnie znikły z Krakowa. Jedynym połączeniem obsługiwanym przez tego przewoźnika jest uruchomiona w końcu października trasa do Wiednia

Część tras obsługiwanych do tej pory przez SkyEurope przejął Centralwings, co związane jest z otwarciem bazy operacyjnej tej linii w Krakowie. Polski przewoźnik w ostatnich dniach października uruchomił loty do Dublina i Manchesteru, realizowane trzy razy w tygodniu, oraz do Aten i Barcelony-Girony, wykonywane dwa razy w tygodniu. W sumie Centralwings w sezonie zimowym lata z Krakowa do ośmiu europejskich miast trzema bazującymi w stolicy Małopolski Boeingami 737.

NOWI PRZEWOŹNICY

Wraz z sezonem zimowym, swoje operacje z Krakowa rozpoczęło dwóch nowych przewoźników niskokosztowych. Pierwszym, operującym od 29 października na trasie do Paryża, jest Transavia, działająca w ramach konsorcjum Air France-KLM, która trzy razy w tygodniu lata do Paryża. Przewoźnik ten operuje głównie z Amsterdamu i Paryża, latając do niemal 70 lotnisk na całym świecie.

Na przejętej po SkyEurope trasie do Paryża linia ta będzie musiała zmierzyć się z brytyjskim easyJetem, operującym w dodatku na główne lotnisko stolicy Francji.

Drugim tanim przewoźnikiem jest włoska Meridiana, która od 5 listopada uruchomiła regularne połączenia z Krakowa do Turynu, obsługiwane również trzy razy w tygodniu. Linia ta, operująca od 1963 pod nazwą Alisarda, ma cztery Airbusy A319 i 18 McDonnell Douglas MD-82.

Także Ryanair od 31 października ub.r. uruchomił nową trasę do Włoch, na lotnisko Mediolan-Bergmo, na której loty są wykonywane cztery razy w tygodniu.

W sezonie zimowym z lotniska Kraków-Balice 20 przewoźników będzie wykonywać 46 regularnych połączeń lotniczych do 39 lotnisk w 35 miastach

Pozostałe trasy obsługiwane dotychczas przez Sky Europe, głównie sezonowe loty do kurortów, m.in. w Chorwacji, we Włoszech, w sezonie zimowym nie zostały przejęte przez żadną z linii operujących z Krakowa.

Linie przejmujące trasy po SkyEurope mają przed sobą zadanie o tyle ułatwione, że nie muszą już budować nowych połączeń od podstaw, a jedynie zająć miejsce linii, która z ich obsługi zrezygnowała. Znacznie obniża to ryzyko i koszty takiego przedsięwzięcia.

Tradycyjnie, w sezonie zimowym spadła liczba bezpośrednich połączeń transatlantyckich obsługiwanych przez PLL LOT. Loty do Chicago odbywają się teraz pięć razy w tygodniu - od poniedziałku do czwartku oraz w niedzielę. Obecnie wciąż najpopularniejszymi kierunkami obsługiwanymi z Krakowa są Wielka Brytania i Irlandia, gdzie realizowanych jest aż 14 połączeń. Prężnie rozwija się również rynek skandynawski. Obecnie z Krakowa oferowane są połączenia do czterech destylacji w tamtym regionie.

W sumie, w sezonie zimowym z lotniska Kraków-Balice 20 przewoźników, 10 tradycyjnych i 10 tanich, będzie wykonywać 46 regularnych połączeń lotniczych do 39 lotnisk w 35 miastach.


Skrzydlata Polska - 01/2008
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.