Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Grzegorz Hołdanowicz

11 maja przedstawiciele Rafaela i Bumaru, Oto Melary i OBR SM w Tarnowie po raz trzeci (!) przedstawili ostateczne, dostosowane do zmienionych wymagań zamawiającego (dostawa do końca 2006 tylko 35 sztuk), oferty w niekończącej się procedurze wyboru zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia dla pierwszych 249 Rosomaków w odmianach transportera piechoty, nosiciela ppk Spike LR i wozu dowodzenia szczebla taktycznego. Tymczasem kilka tysięcy kilometrów na wschód, w malezyjskim Port Dickson trwało realizowane przez oferentów szkolenie wyselekcjonowanych przez armię malezyjską załóg transporterów opancerzonych, oferowanych w przetargu na dostawę pierwszych 98 kołowych transporterów 8x8.

Debiut Rosomaka na  zagranicznym torze przeszkód - demonstracja możliwości jezdnych pojazdów  opancerzonych w ośrodku szkolenia armii malezyjskiej w Port Dickson, 5 maja 2006

Transportery mają stanowić wyposażenie pułku zmechanizowanego (lekkiej kawalerii) transformowanej armii lądowej Malezji. Większość pojazdów (82 dla rozpoznania; pozostałe to m.in. wozy dowodzenia) ma być dostarczonych w odmianie bwp z wieżą z 25- lub 30-mm działem automatycznym. W przeprowadzonych 5 maja publicznych demonstracjach możliwości wozów najlepiej wypadł siemianowicki Rosomak, oferowany tam przez Bumar na mocy porozumienia z Patria Vehicles o zarezerwowaniu dla polskich wozów niektórych potencjalnych rynków eksportowych pojazdów Armored Modular Vehicle (AMV) 8x8. Jeden z Rosomak należących do Sił Zbrojnych RP po raz pierwszy opuścił granice Polski, lecąc na pokładzie Iła-76 tuż przed Wielkanocą na 10. wystawę Defense Services Asia (DSA'2006, 24-27 kwietnia 2006).

Trzy oferowane wstępnie  armii Malezji kołowe transportery opancerzone - Piranha IIIC, Pars 8x8 i Rosomak  8x8. Dobra okazja do porównania rozmiarów współczesnych KTO. Przed pojazdami 6  tygodni morderczych testów. Rozstrzygnięcia najwcześniej w III kwartale  2006

Rząd malezyjski promuje we współpracy z partnerami z regionu odbywającą się co dwa lata wystawę i konferencję DSA jako regionalny hub informacyjny dla osób szukających źródłowej informacji o oferowanych przez przedsiębiorstwa z całego świata produktach przemysłu obronnego. Prócz prezentacji standardowej wersji bojowego Rosomaka przedstawiciele potencjalnych użytkowników azjatyckich mieli okazję zapoznać się także z alternatywnymi elementami wyposażenia i uzbrojenia. Kluczowe miejsce zajmowała tu tarnowska rodzina zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia Kobuz, promowana przez Bumar i OBR SM w Tarnowie. Uzyskano bowiem porozumienie w sprawie umieszczenia Kobuza na liście eksportowych opcji towarzyszących Rosomakowi, co może tylko dobrze rokować przyszłości tego systemu.

Podczas DSA 2006  Rosomak był pokazywany na eksponowanym miejscu w stoisku Grupy Bumar

Po wystawie 5 maja odbyła się w Port Dickson prezentacja możliwości manewrowych pojazdów opancerzonych. Wyczyny kierowców fabrycznych WZM i Patrii, FNSS oraz Mowaga obserwowało paruset oficerów armii malezyjskiej oraz ambasadorowie Polski, Finlandii i Turcji. Prócz pojazdów 8x8 mających startować w przygotowywanym przetargu, na torze przeszkód zaprezentowany został także samobieżny 120-mm moździerz na podwoziu pojazdu FNSS ACV-S i debiutujący podczas DSA 2006 malezyjski modułowy opancerzony samochód patrolowy AV4, opracowany przez Deftech (pojazd wykazuje zewnętrzne podobieństwo do pokazanego po raz pierwszy 4 lata temu na Eurosatory w Paryżu belgijskiego samochodu Sabiex International Iguana 4 x 4, który testowany był następnie m.in. w Brazylii).

Podczas prób pojazdy  pokonać miały 11 zróżnicowanych przeszkód terenowych. Nieoficjalnie wiadomo, iż  podobnie jak AMV 8x8 w Kuwejcie, tak Rosomak w Port Dickson wyszedł z tej próby  zwycięsko...

Silna obecność FNSS Defence Systems nie może dziwić, zważywszy na bliskie związki tej spółki z malezyjską spółką DefTech, dostarczającą armii malezyjskiej produkowane na licencji FNSS transportery ACV-300 Adnan (wyposażone m.in. w wieżę pokazywaną także na Parsie). W 2000 za 261 mln USD zamówionych zostało 211 pojazdów w 10 wariantach, z których 146 montowanych było i dostosowywanych do warunków lokalnych przez Deftech. Pierwszy pojazd dostarczono w marcu 2003, ostatnie miały do jednostek trafić w 2004. Niestety nie mają one ostatnio dobrej renomy, szczególnie po niedawnym blamażu podczas ćwiczeń jednej z dywizji. W jej trakcie żaden z ponad 70 pojazdów nie mógł opuścić parku maszyn. Brakło części... Sytuacja niepokoi FNSS, która jeszcze niedawno wiązała duże nadzieje z rynkiem malezyjskim.


Piranha IIIC z wieżą  Oto Melara Hitfist - konfiguracja zamówiona niedawno przez armię Irlandii. W  Malezji pojazd promowany jest przez Mowaga (General Dynamics) we współpracy z  lokalnym potentatem, DefTechem

Tymczasem podczas DSA2006 DefTech (właściwie Defence Technologies Sdn Bhd) podpisała 5 strategicznych porozumień w sprawie oferowania uzbrojenia i sprzętu wojskowego armii Malezji. I tu zaskoczenie - jedno z porozumień zawarto ze szwajcarską spółką MOWAG, a dotyczy ono wsparcia oferty transportera Piranha IIIC (promocja i marketing, integracja i wreszcie produkcja lokalna, transfer technologii, wsparcie posprzedażne). To chyba jednoznaczny sygnał podważający szanse Parsa w Malezji...



Turecki Pars, oferowany nie tak dawno w przetargu w Czechach i szykowany do służby w Turcji, rozwijany jest równolegle w USA przez spółkę General Purposed Vehicles - GPV - w ramach dużej rodziny modułowych pojazdów opancerzonych, których wspólną cechą ma być zwiększona mobilność. Dla celów marketingowych używane jest m.in. oznaczenie nie 8x8 a 8x8x8, co ma podkreślać możliwość sterowania wszystkimi kołami (odmiana Captain 8x8 ma promień skrętu 7,8 m, praktycznie tyle co HMMWV)

Pozostałe porozumienia są bardziej oczywiste. Obejmują współpracę z Ruag Land Systems (promocja, marketing i lokalny montaż Bighorna), Thales Communications (promocja i integracja systemów łączności oraz elektroniki pojazdowej dla pojazdów DefTech), FN Herstal (promocja i instalacja belgijskich karabinów na pojazdach spółki) oraz - istotne w świetle kłopotów eksploatacyjnych nękających Adnany - z FNSS Defence Systems w sprawie dostaw części zamiennych i wsparcia technicznego dla eksploatowanych pojazdów...

Rosomak był oglądany  m.in. przez dowódcę wojsk lądowych Malezji, generała Dato' Sri Abdul Aziz bin  Haji Zainala. Na początku maja w Polsce przebywała wysokiej rangi delegacja  wojsk lądowych Malezji, z zastępcą generała Zainala, generałem Dżamaluddinem na  czele. Zasadniczym punktem wizyty były rozmowy w obchodzących 55-lecie istnienia  ZM Bumar-Łabędy. Ustalano w trakcie wizyty szczegóły dalszych prac nad PT-91M -  Malezyjczycy w pełni podtrzymują kontrakt, zaś opóźnienie dostaw (wynikające z  konieczności wprowadzenia zmian w powerpacku - głównie w przekładni Renka - i  integracji systemu łączności PR4G Fasnet) ma być bez trudu zminimalizowane  dzięki znacznie krótszemu od wcześniej zakładanego cyklowi szkolenia załóg.  Malezyjczycy odwiedzili także WZM w Siemianowicach Śląskich oraz obserwowali  działania Rosomaków 17. Brygady na poligonie w Wędrzynie

Do ewentualnego sukcesu w Rosomaka w Malezji jeszcze droga daleka, ale optymistycznie brzmi nieoficjalny przekaz o bardzo dobrych wynikach prezentacji 5 maja. Na torze przeszkód ośrodka szkolenia wojsk pancernych i zmechanizowanych armii malezyjskiej, tego samego, w którym morderczym testom poddawany był prototyp czołgu PT-91M, obok Rosomaka 8x8 pojawiły się także Piranha IIIC 8x8 w odmianie irlandzkiej z wieżą Oto Melara Hitfist 30 oraz publicznie prezentowany bodaj pierwszy raz w konfiguracji z jednoosobową wieżą Sharpshoter z 25-mm działem ATK M242 pojazd tureckiej spółki FNSS Pars 8x8. Wedle nieoficjalnych informacji, kilkanaście przeszkód terenowych bez problemu pokonał tylko Rosomak, zaś załoga transportera Piranha IIIC uznała, iż dwie próby mogą być niebezpieczne dla pojazdu bez uprzedniego przygotowania.


Malezyjskie wojska  lądowe zamierzają zakupić do 8 samobieżnych moździerzy automatycznych kal. 120  mm. Ich zadaniem miałoby być wsparcie pododdziałów wyposażonych w licencyjne  pojazdy ACV-300 Adnan. W polu widzenia znajdują się dwie konstrukcje, francuski  moździerz TDA 120R 2M oraz prezentowany właśnie podczas DSA 2006 szwajcarski  Bighorn opracowany przez Ruag Land Systems. Bighorn został pokazany na nowym,  powiększonym wariancie ACV (turecka odmiana M113), oznaczanym jako ACV-S  (Stretched). W powiększonej przestrzeni ładunkowej ACV-S zainstalowano  szwajcarski moździerz oraz system kierowania ogniem, łączności i zapas amunicji  - 64 sztuki min moździerzowych

PS. Negocjacje w sprawie zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia dla Rosomaka trwały 11 maja przez niemal 10 godzin. Zakończyły się sensacyjnie - najtańszą propozycję przedłożyła wcześniej dwukrotnie skreślona Oto Melara. Ku zaskoczeniu wszystkich cena za prototypowy wciąż moduł Hitrole była o kilkanaście procent niższa (pojawiły się wręcz określenia, iż był to dumping!) niż za pakiet proponowany przez OBR SM. Jeszcze niedawno zwycięski miniSamson Rafaela był tym razem najdroższy. 15 maja DZSZ MON potwierdził, iż WZM mają przygotować ostateczną propozycję transportera piechoty Rosomak-1 w konfiguracji z modułem Hitrole. Weryfikacja odmiany tego modułu, zgodnej z polskimi wymaganiami ma nastąpić w trakcie poligonowych badań całego pojazdu latem br. ...

AV4, lekki samochód  opancerzony - pierwszy pokazywany w odmianie dowodzenia z podniesionym dachem  (dla zwiększenia komfortu pracy) oraz zainstalowanym bogatym wyposażeniem  łączności - opracowany przez malezyjską DRB-HICOM Defence Technologies.  Projektowanie wozu zainicjowano w 2005. Kadłub został uformowany dla zwiększenia  odporności przed skutkami wybuchu min. Dodatkowy pancerz może być instalowany  dla zwiększenia poziomu ochrony. Pojazd jest napędzany silnikiem MTU o mocy 160  kW współpracującym z automatyczną skrzynią biegów Allisona (5+2). Może osiągać  prędkość 110 km/h na szosie. Zasięg standardowy to 500 km (dodatkowe zbiorniki  paliwa mogą go powiększyć o dalszych 300 km). W pojeździe zastosowano  zawieszenie hydropneumatyczne. Jest wyposażony w dodatkowe źródła zasilania,  urządzenia ochrony przed bronią masowego rażenia, klimatyzację itp.  zainstalowane w specjalnych komorach zapewniających zwiększenie wolnej  przestrzeni ładunkowej.


Zgodnie z deklaracjami  DRB-HICOM Defence AV4 może być także dostarczany w wariancie transportera  piechoty, ambulansu, nośnika 81-mm moździerza, wozu rozpoznania, nośnika  specjalnego uzbrojenia i pojazdu dla sił bezpieczeństwa

Tekst: Grzegorz Hołdanowicz
Zdjęcia: WZM


RAPORT-wto - 05/2006
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.