Reklama
Reklama

Modernizacja australijskich transporterów

Australijski rząd wydał zgodę na modernizację transporterów ASLAV. Zmiany będą polegać przede wszystkim na zamontowaniu dodatkowego pancerza.

Australijskie wojska lądowe otrzymały 257 ASLAV transporterów w kilku odmianach. Podstawowa ma masę jedynie 13,5 t. Oznacza to, że pojazd posiada stosunkowo słaby pancerz. Sytuacja ta ma zostać zmieniona po modernizacji / Zdjęcie: MO Australii

Australian Light Armoured Vehicle (ASLAV), to wersja LAV-25 dla Marines i pochodna transportera Piranha 8x8, pierwotnie szwajcarskiego MOWAG-a. Pierwsze pojazdy dla Australii były sprowadzane bezpośrednio z Kanady, późniejsze wersje otrzymały szereg podzespołów miejscowego przemysłu, który montował również wieżę z armatą kalibru 25 mm.

Pojazdy były przekazywane odbiorcy w latach 1995-2007. Już w 2004 pierwsze z nich zostały skierowane do Afganistanu, w którym służą do dzisiaj. Zostały również wysłane do Iraku i na Timor Wschodni.

Mają jednak ograniczoną osłonę balistyczną. Najnowsze transportery - w tym np. nasz Rosomak czy Pandur II, francuski VBCI, względnie niemiecki Boxer - mają masę zdecydowanie większą niż 20 t, a i tak na misje ekspedycyjne są często dopancerzane. ASLAV, przy niewiele mniejszych wymiarach, ma jedynie 13,5 t.

W związku z tym Australijczycy postanowili wyeliminować ten problem, w ramach 4. fazy programu modernizacji wojsk lądowych LAND 112. Minister obrony John Faulkner nie ujawnił szczegółów modernizacji. Powiedział jedynie, że zmian wymaga będzie również zawieszenie i układ napędowy.

Pewną wskazówką może być jednak podobny program modernizacyjny, na który zdecydowali się również Amerykanie, odnośnie swoich, podobnych transporterów Stryker. Zapowiedzieli oni zwiększenie masy o 25%, wykorzystanie podłogi w kształcie litery V i zainstalowanie siedzeń, absorbujących wybuchy min (zobacz: Zmodernizowane Strykery za rok?).

Australijskie władze wojskowe zakładają kluczowy udział w projekcie rodzimych przedsiębiorstw. General Dynamics Land Systems - Australia zajmuje się obecnie remontowanie tych pojazdów i posiada możliwości prowadzenia prac modernizacyjnych. Przedsiębiorstwo zostało już wybrane na głównego wykonawcę zlecenia.

Na program przebudowy 113 transporterów ASLAV zarezerwowano wstępnie prawie 303 mln AUD (ok. 255 mln USD). Prace mają rozpocząć się w kwietniu 2012.

Australijskie wojska lądowe otrzymały 257 ASLAV transporterów w kilku odmianach. Podstawowa ma masę jedynie 13,5 t. Oznacza to, że pojazd posiada stosunkowo słaby pancerz. Sytuacja ta ma zostać zmieniona po modernizacji / Zdjęcie: MO Australii

Australian Light Armoured Vehicle (ASLAV), to wersja LAV-25 dla Marines i pochodna transportera Piranha 8x8, pierwotnie szwajcarskiego MOWAG-a. Pierwsze pojazdy dla Australii były sprowadzane bezpośrednio z Kanady, późniejsze wersje otrzymały szereg podzespołów miejscowego przemysłu, który montował również wieżę z armatą kalibru 25 mm.

Pojazdy były przekazywane odbiorcy w latach 1995-2007. Już w 2004 pierwsze z nich zostały skierowane do Afganistanu, w którym służą do dzisiaj. Zostały również wysłane do Iraku i na Timor Wschodni.

Mają jednak ograniczoną osłonę balistyczną. Najnowsze transportery - w tym np. nasz Rosomak czy Pandur II, francuski VBCI, względnie niemiecki Boxer - mają masę zdecydowanie większą niż 20 t, a i tak na misje ekspedycyjne są często dopancerzane. ASLAV, przy niewiele mniejszych wymiarach, ma jedynie 13,5 t.

W związku z tym Australijczycy postanowili wyeliminować ten problem, w ramach 4. fazy programu modernizacji wojsk lądowych LAND 112. Minister obrony John Faulkner nie ujawnił szczegółów modernizacji. Powiedział jedynie, że zmian wymaga będzie również zawieszenie i układ napędowy.

Pewną wskazówką może być jednak podobny program modernizacyjny, na który zdecydowali się również Amerykanie, odnośnie swoich, podobnych transporterów Stryker. Zapowiedzieli oni zwiększenie masy o 25%, wykorzystanie podłogi w kształcie litery V i zainstalowanie siedzeń, absorbujących wybuchy min (zobacz: Zmodernizowane Strykery za rok?).

Australijskie władze wojskowe zakładają kluczowy udział w projekcie rodzimych przedsiębiorstw. General Dynamics Land Systems - Australia zajmuje się obecnie remontowanie tych pojazdów i posiada możliwości prowadzenia prac modernizacyjnych. Przedsiębiorstwo zostało już wybrane na głównego wykonawcę zlecenia.

Na program przebudowy 113 transporterów ASLAV zarezerwowano wstępnie prawie 303 mln AUD (ok. 255 mln USD). Prace mają rozpocząć się w kwietniu 2012.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.