Reklama
Reklama

Lockheed Martin otrzymał zlecenie USAF na modernizację myśliwców F-22A Raptor. Szczegółów nie ujawniono. Wiadomo jedynie, że koszt przedsięwzięcia nie może przekroczyć 7,4 mld USD.

Raptory, prawdopodobnie najbardziej zaawansowane technicznie myśliwce świata, cierpią na poważne problemy serwisowe, głównie związane z powłokami płatowca, ale także z celownikiem nahełmowym czy instalacją tlenową. Z tego powodu mniej niż połowa z dostarczonych do tej pory ok. 175 egz., zachowuje zdolność do lotów operacyjnych / Zdjęcie: USAF

Lakoniczna informacja Pentagonu wskazuje, że Lockheed Martin za nie więcej niż 7,4 mld USD przeprowadzi modernizacje systemów (samolotu), dla wypełnienia istniejących wymagań, sprostania nowym, dodania zdolności (operacyjnych) i zwiększenia osiągów.

Wiadomo jednak, że wojska lotnicze planują m.in. zainstalowanie radaru z aperturą syntetyczną, który pozwoli na precyzyjne atakowanie celów lądowych. Jego brak był jednym z podstawowych powodów, dla których F-22A nie zostały wykorzystane nad Libią (zobacz: F-22 nie nad Libią). Kolejnym wymogiem modernizacyjnym jest np. zainstalowanie systemów antykolizyjnych i umożliwienie pilotom Raptorów przekazywanie informacji do innych statków latających oraz centrów dowodzenia. Ze względu na cechy stealth, do tej pory myśliwce mogły jedynie odbierać informacje. Emisji nie przewidywano, ze względu na groźbę wykrycia przy pomocy systemów rozpoznania radioelektroniczego.

Do tej pory program rozwoju i budowy Raprotów pochłonął ponad 60 mld USD, co daje w efekcie koszt jednostkowy 339 mln USD za samolot. Zlecona modernizacja podniesie tę kwotę do ok. 370 milionów.

Raptory, prawdopodobnie najbardziej zaawansowane technicznie myśliwce świata, cierpią na poważne problemy serwisowe, głównie związane z powłokami płatowca, ale także z celownikiem nahełmowym czy instalacją tlenową. Z tego powodu mniej niż połowa z dostarczonych do tej pory ok. 175 egz., zachowuje zdolność do lotów operacyjnych / Zdjęcie: USAF

Lakoniczna informacja Pentagonu wskazuje, że Lockheed Martin za nie więcej niż 7,4 mld USD przeprowadzi modernizacje systemów (samolotu), dla wypełnienia istniejących wymagań, sprostania nowym, dodania zdolności (operacyjnych) i zwiększenia osiągów.

Wiadomo jednak, że wojska lotnicze planują m.in. zainstalowanie radaru z aperturą syntetyczną, który pozwoli na precyzyjne atakowanie celów lądowych. Jego brak był jednym z podstawowych powodów, dla których F-22A nie zostały wykorzystane nad Libią (zobacz: F-22 nie nad Libią). Kolejnym wymogiem modernizacyjnym jest np. zainstalowanie systemów antykolizyjnych i umożliwienie pilotom Raptorów przekazywanie informacji do innych statków latających oraz centrów dowodzenia. Ze względu na cechy stealth, do tej pory myśliwce mogły jedynie odbierać informacje. Emisji nie przewidywano, ze względu na groźbę wykrycia przy pomocy systemów rozpoznania radioelektroniczego.

Do tej pory program rozwoju i budowy Raprotów pochłonął ponad 60 mld USD, co daje w efekcie koszt jednostkowy 339 mln USD za samolot. Zlecona modernizacja podniesie tę kwotę do ok. 370 milionów.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.