Reklama
Reklama

Cessna Aircraft zapowiedziała budowę powiększonej wersji modelu Citation X, Citation Ten. Sprzedaż ma rozpocząć się w 2013.

Wizja nowego samolotu / Rysunek: Cessna Aircraft

Pierwsza Cessna Citation X została przekazana klientom w połowie 1996. To obecnie najszybszy, seryjnie produkowany samolot cywilny na świecie. Maszyna dla 9 pasażerów ma maksymalną masę startową 16,4 t. Dzięki dwóm silnikom Rolls-Royce/Allison AE 3007C-1 o ciągu 30 kN każdy, Citation X osiąga prędkość maksymalną Ma0,92 i przelotową 972 km/h, na wysokości 10 700 m.

W ubiegłym tygodniu przedstawiciele Cessna Aircraft zapowiedzieli powstanie modelu, nazwanego Ten, czyli nowej, zmodernizowanej odsłony Citation X.

Citation Ten będzie miał dłuższy o 38 cm kadłub, dla zwiększenia przedziału pasażerskiego. Otrzyma on również nowe wnętrze, zaś media elektryczne zostaną oparte o światłowody, które są lżejsze od kabli miedzianych. Obliczeniowa ładowność zwiększy się o 97 kg.

Samolot otrzyma nowy zestaw awioniczny, Garmin G5000. Najbardziej widoczną zmianą będzie zastąpienie 5 wyświetlaczy ciekłokrystalicznych w kabinie pilotów, na 3 zdecydowanie większe, 14-calowe ekrany.

Maszyna ma być jeszcze szybsza. Nowa odmiana silników (C-2) ma mieć ciąg, zwiększony do 31,2 kN, co zapewni m.in. wzrost maksymalnej prędkości przelotowej oraz wznoszenia. Producent unika informacji na temat prędkości maksymalnej. Obecnie bowiem konkurencyjny Gulfstream bada prototyp większego G650, który ma osiągnąć Ma0,925 (zobacz: G650 - prawie prędkość dźwięku).

Jednocześnie, głównie dzięki nowym wingletom, Citation Ten ma mieć większy o 350 km zasięg, przy nieznacznie zmniejszonym zużyciu paliwa.

Oblot maszyny spodziewany jest w przyszłym roku, a pierwsze dostawy - w 2013.

Wizja nowego samolotu / Rysunek: Cessna Aircraft

Pierwsza Cessna Citation X została przekazana klientom w połowie 1996. To obecnie najszybszy, seryjnie produkowany samolot cywilny na świecie. Maszyna dla 9 pasażerów ma maksymalną masę startową 16,4 t. Dzięki dwóm silnikom Rolls-Royce/Allison AE 3007C-1 o ciągu 30 kN każdy, Citation X osiąga prędkość maksymalną Ma0,92 i przelotową 972 km/h, na wysokości 10 700 m.

W ubiegłym tygodniu przedstawiciele Cessna Aircraft zapowiedzieli powstanie modelu, nazwanego Ten, czyli nowej, zmodernizowanej odsłony Citation X.

Citation Ten będzie miał dłuższy o 38 cm kadłub, dla zwiększenia przedziału pasażerskiego. Otrzyma on również nowe wnętrze, zaś media elektryczne zostaną oparte o światłowody, które są lżejsze od kabli miedzianych. Obliczeniowa ładowność zwiększy się o 97 kg.

Samolot otrzyma nowy zestaw awioniczny, Garmin G5000. Najbardziej widoczną zmianą będzie zastąpienie 5 wyświetlaczy ciekłokrystalicznych w kabinie pilotów, na 3 zdecydowanie większe, 14-calowe ekrany.

Maszyna ma być jeszcze szybsza. Nowa odmiana silników (C-2) ma mieć ciąg, zwiększony do 31,2 kN, co zapewni m.in. wzrost maksymalnej prędkości przelotowej oraz wznoszenia. Producent unika informacji na temat prędkości maksymalnej. Obecnie bowiem konkurencyjny Gulfstream bada prototyp większego G650, który ma osiągnąć Ma0,925 (zobacz: G650 - prawie prędkość dźwięku).

Jednocześnie, głównie dzięki nowym wingletom, Citation Ten ma mieć większy o 350 km zasięg, przy nieznacznie zmniejszonym zużyciu paliwa.

Oblot maszyny spodziewany jest w przyszłym roku, a pierwsze dostawy - w 2013.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.