Podczas wystawy LAAD zaprezentowano pierwszy silnik turboodrzutowy skonstruowany i wyprodukowany przez Brazylię.
Jak donosi Flight International, pierwszy silnik turboodrzutowy, zaprojektowany i wyprodukowany przez brazylijski przemysł jest dziełem inżynierów z przedsiębiorstwa Polaris, założonego w 1999 w Sao Jose dos Campos przez byłych pracowników Embraera.
Brazylijski przemysł lotniczy i obronny może pochwalić się opracowaniem licznych samolotów cywilnych i wojskowych, a także awioniki, uzbrojenia i wyposażenia. Jednak dotychczas nie skonstruowano w tym kraju żadnego odrzutowego silnika lotniczego.
Przełomem w tej dziedzinie jest pokazany podczas LAAD TJ1000, o ciągu 4,5 kN, przeznaczony do napędu pocisków kierowanych, bezzałogowców i celów powietrznych. W ciągu najbliższych 3-4 miesięcy zostaną zrealizowane jego próby w locie, po zabudowaniu w pocisku samosterującym Avibras AVMT-300 Matador.
Silnik o masie 70 kg ma czterostopniową sprężarkę osiową i jednostopniową turbinę. Producent zakłada użycie TJ1000, po uprzednim przebudowaniu na silnik turbowałowy, do napędu bezzałogowego statku latającego Falcao. W przyszłości mógłby on także zastąpić Pratt & Whitney Canada PT6, używany w samolocie szkolnym Embraer T-26 Tucano.