Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niewidzialne budynki na lotniskach

Lotnictwo cywilne, 18 kwietnia 2013

Airbus i EADS Innovation Works opracowały nowe elewacje stealth dla budynków na lotniskach. Mają one zapobiec zakłócaniu odbioru sygnałów ILS.Aluminiowe tzw. kraty dyfrakcyjne na ścianie hangaru C65, w zakładach w Tuluzie-Blagnac / Zdjęcie: Airbus

Elewacje są wykonane ze specjalnie profilowanych blach aluminiowych, tzw. krat dyfrakcyjnych, które zapobiegają rozpraszaniu sygnałów nadawanych przez lotniskowy system lądowania według wskazań przyrządów (ILS), ułatwiający operacje lądowania podczas złych warunków atmosferycznych.

Ustawienie elementów jest określane przy pomocy programu symulacyjnego o nazwie ELISE, opracowanego przez Airbusa i EADS Innovation Works, we współpracy z filią politechniki ENAC (École nationale de l'aviation civile) z Tuluzy.

W trakcie analizy ELISE bierze pod uwagę wielkość budynku, jego położenie topograficzne i lokalizację względem urządzeń ILS, pokazując jednocześnie, jak skuteczne jest rozwiązanie dla danego przypadku.

Nowe elewacje zastosowano po raz pierwszy do pokrycia hangaru C65 w zakładach Airbusa znajdujących się w porcie lotniczym Tuluza-Blaganc. W jego wnętrzu odbywa się montaż ostateczny samolotów z rodziny A330.

Budynek jest położony w pobliżu drogi startowej 14R/32R, przez co mógł powodować zakłócenia działania miejscowego ILS. Symulacje z użyciem ELISE wykazały, że w celu osiągnięcia żądanego rezultatu, czyli niewidzialności budynku, wystarczyło pokryć blachami tylko górne 10 m jego ścian.

Nowe elewacje są już dostępne na rynku. Ich sprzedażą zajmuje się spółka zależna Airbus ProSky.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.