Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niewidzialne budynki na lotniskach

Lotnictwo cywilne, 18 kwietnia 2013

Airbus i EADS Innovation Works opracowały nowe elewacje stealth dla budynków na lotniskach. Mają one zapobiec zakłócaniu odbioru sygnałów ILS.Aluminiowe tzw. kraty dyfrakcyjne na ścianie hangaru C65, w zakładach w Tuluzie-Blagnac / Zdjęcie: Airbus

Elewacje są wykonane ze specjalnie profilowanych blach aluminiowych, tzw. krat dyfrakcyjnych, które zapobiegają rozpraszaniu sygnałów nadawanych przez lotniskowy system lądowania według wskazań przyrządów (ILS), ułatwiający operacje lądowania podczas złych warunków atmosferycznych.

Ustawienie elementów jest określane przy pomocy programu symulacyjnego o nazwie ELISE, opracowanego przez Airbusa i EADS Innovation Works, we współpracy z filią politechniki ENAC (École nationale de l'aviation civile) z Tuluzy.

W trakcie analizy ELISE bierze pod uwagę wielkość budynku, jego położenie topograficzne i lokalizację względem urządzeń ILS, pokazując jednocześnie, jak skuteczne jest rozwiązanie dla danego przypadku.

Nowe elewacje zastosowano po raz pierwszy do pokrycia hangaru C65 w zakładach Airbusa znajdujących się w porcie lotniczym Tuluza-Blaganc. W jego wnętrzu odbywa się montaż ostateczny samolotów z rodziny A330.

Budynek jest położony w pobliżu drogi startowej 14R/32R, przez co mógł powodować zakłócenia działania miejscowego ILS. Symulacje z użyciem ELISE wykazały, że w celu osiągnięcia żądanego rezultatu, czyli niewidzialności budynku, wystarczyło pokryć blachami tylko górne 10 m jego ścian.

Nowe elewacje są już dostępne na rynku. Ich sprzedażą zajmuje się spółka zależna Airbus ProSky.

 


Drukuj Góra