Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LMV w Sulejówku

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 kwietnia 2008

15 kwietnia Auto-Hit i Iveco DVD, producent lekkiego opancerzonego samochodu patrolowego LMV (Light Modular Vehicle; M65E19WM) 4x4, dokonały na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku pierwszej w Polsce prezentacji tego pojazdu.

LMV podczas prezentacji zorganizowanej przez Auto-Hit w WITPiS

Spółki proponujące LMV, obok AMZ-Kutno (Tur), BAE SYSTEMS OMC (RG-32M) i MOWAG-a (Eagle IV) otrzymały ostatnio zaproszenia do wzięcia udziału w postępowaniu wyboru na drodze negocjacji wspartych czteromiesięcznymi testami (mają być realizowane przez WITPiS). Pojazdy dostosowane do opracowanych w Szefostwie Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych Dowództwa Wojsk Lądowych wymagań dla Lekkiego Opancerzonego Samochodu Patrolowego (LOPS; LOSP-5) mają trafić do Sulejówka do 10 maja (choć zapewne istnieje możliwość pewnego przedłużenia tego krótkiego okresu przeznaczonego na przygotowanie polskiej odmiany proponowanego pojazdu).

W Sulejówku pokazano LMV w wariancie demonstracyjnym, bez dodatkowego wyposażenia montowanego na życzenie użytkowników. Pojazd był wyposażony w pakiet osłony balistycznej zapewniającej osłonę na poziomie 3 STANAG 4569 (pakiet AMAP opracowany przez IBD - patrz Aktywna ochrona dla AMV na DSEi). Ochrona przeciwminowa LMV jest utrzymana na poziomie 2A STANAG 4569 (6 kg TNT pod kołami, 3 kg pod kadłubem). Zostało to potwierdzone przez przedstawicieli Iveco DVD, którzy podkreślali, iż takie rozwiązanie jest świadomą decyzją związaną z faktem, iż znakomita większość eksplozji następuje właśnie pod kołami. Dla zredukowania zbędnych kilogramów potrzebnych w innych obszarach pojazdu (czy zwiększenia masy użytecznej) deflektor podkadłubowy nie ma kształtu pełnego V - w środkowej części jest całkowicie wypłaszczony (podobnie jak w Dingo 1/2), co jednakże zwiększa prześwit pod pojazdem.

Wnętrze LMV - siedzenia tylnego rzędu oraz miejsce kierowcy

Przed skutkiem użycia ładunków improwizowanych LMV chroniony jest pakietem AMAP-I (Advanced Modular Armor Protection - IED) optymalizowanym do pasywnej ochrony przed IED na bazie pocisków formowanych wybuchowo (EFP).

Prelegenci z Iveco DVD nie kryli zaskoczenia potwierdzeniem przez MON wymagania zachowania odporności pojazdu na wybuch pocisku 152 mm/155 mm (zamiennik dla zagrożenia Improvised Explosive Device na poziomie 4 STANAG 4569 (czyli eksplozja pocisku w odległości 25 m od pojazdu). Najwyraźniej jednak MON i Iveco mówiąc o poziomach odporności mają na myśli całkiem odmienne dokumenty, jako że inżynierowie włoscy odnosili się do projektu aktualizacji STANAG 4569 związanego z odpornością na ładunki improwizowane.

Wedle Włochów, w obecnej postaci LMV zapewnia odporność na poziomie 1 (15 kg materiału wybuchowego odpalone 2 m od pojazdu na wysokości 1 m), a latem ma to być poziom 2 (50 kg odpalone 5 m od pojazdu na wysokości 1 m). Poziom 3 lub 4 to aż 150 kg ładunku wybuchowego odpalonego 5 m od pojazdu: dla wozu o masie 7,5 t, a może nawet 12-15 t, to może być zabójcze (LOSP najpewniej odleciałby a załoga zginęłaby).

Obecnie realizowane są prace nad prototypem LMV wyposażonym w aktywny system obrony przed pociskami RPG-7. Testy LMV z pakietem ochrony aktywnej AMAP-ADS (Active Defence System) powinny rozpocząć się pod koniec kwietnia.

LMV na naczepie niskopodwoziowej NR300WRS opracowanej  przez Auto-Hit Group

Włosi ujawnili, iż w lipcu 2008 ma być gotowy wariant LMV o masie całkowitej 7100 kg i ładowności 1200 kg (przed zainstalowaniem elektroniki, systemów łączności, uzbrojenia itp.), zaś pod koniec 2008 zaprezentowany ma być wariant o masie całkowitej 7250 kg i masie użytecznej 1500 kg. W tym wariancie zastosowana ma być całkiem nowa konstrukcja nadwozia oraz mają być wprowadzone lekkie, lotnicze siedziska (parciane, podwieszane do sufitu pojazdu), które zapewnić mają oszczędność masy przy zachowaniu wymaganego poziomu ochrony.

W IV kwartale 2009 Iveco zamierza zaprezentować kolejny wariant rozwojowy, o masie maksymalnej 7,5 t, napędzany silnikiem o mocy 215 KM (z zastosowaniem technologii VGT) zgodnym z Euro 5.

Potwierdzono, iż dotychczas LMV zakupiło 7 państw: Włochy, Wielka Brytania, Norwegia (druga partia z zsmu Kongsberg Protector Lite, właśnie integrowanym w zakładach w Kongsbergu), Belgia, Chorwacja, Hiszpania i Czechy. Czeskie 4 LMV mają być dostarczone w najbliższy piątek (z zsmu Kongsberg Protector z 12,7 mm wkm). Informacje o sprzedaży 9 LMV dla Bośni i Hercegowiny zostały zdementowane. W Afganistanie obecnie LMV używają Włosi, Belgowie, Norwegowie i Chorwaci. Wkrótce dołączą do nich Czesi i Brytyjczycy oraz prawdopodobnie Hiszpanie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.