Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2013: Hiszpański Freedom S100

Lotnictwo cywilne, 24 kwietnia 2013

Jedną z ciekawostek zaprezentowanych na trwającej właśnie wystawie Aero 2013 we Friedrichshafen jest hiszpański lekki samolot-amfibia Freedom S100 prezentowany przez Galicia Avionica.

Freedom S100 prezentowany na wystawie Aero 2013 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Konstrukcja dwumiejscowego samolotu jest adaptacją znanego od kilku lat kompozytowego górnopłata ze śmigłem pchającym Colyaer Martin3 S100. Pierwotnie został on zbudowany ze stałym podwoziem trójpodporowym z kółkiem przednim. Teraz otrzymał nowy kadłub przystosowany do wodowania. Główna zmiana to zastosowanie spodu kadłuba typowego dla łodzi latających z jednym redanem i podwozia wciąganego w locie do kadłuba. Na końcówkach skrzydeł dodano niewielkie pływaki stabilizujące samolot na wodzie.

Co ciekawe, konstruktorom udało się zachować podstawowe osiągi Freedoma S100 zbliżone do lądowego poprzednika – Martin3 S100. Freedom S100 ma maksymalną prędkość przelotową 190 km/h (większą o 10 km/h w porównaniu z wersją lądową dzięki wciąganemu w locie podwoziu), maksymalna prędkość wznoszenia to 5 m/s, a zasięg maksymalny wynosi 1500 km. Długość rozbiegu na lądzie wynosi 120 m (jak u Martin3 S100), natomiast rozbieg na wodzie to 150 m.

Samolot ma dopuszczenie do lotów (Permit to Fly) wydane przez EASA i świadectwo typu w kategorii S-LSA wydane przez FAA.

Według informacji udzielonych przez przedstawicieli hiszpańskiego producenta, Galicia Avionica pracuje obecnie nad pięciomiejscowym dwusilnikowym samolotem amfibią w układzie latającej łodzi.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.