Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2013: Silnik turbinowy do śmigłowca lekkiego

Lotnictwo cywilne, 24 kwietnia 2013

Na Aero 2013 swą premierę ma włoski śmigłowiec ultralekki Konner K1 spółki Konner Helicopters. To nowatorska konstrukcja, pierwszy na świecie śmigłowiec ultralekki napędzany silnikiem turbinowym.

Jeden z trzech śmigłowców Konner K1 z turbowałowym silnikiem Diesla, prezentowany na wystawie Aero 2013 we Friedrichshafen / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Konner K1 to dwumiejscowy śmigłowiec o konstrukcji kompozytowej. Kadłub ma konstrukcję wykonaną z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Kabina jest dość obszerna, jej nietypowy kształt pozwolił konstruktorom uzyskać szerokość kabiny wynoszącą 1500 mm, mimo dość smukłego kadłuba. Każdy z pilotów ma osobny drążek sterowania skokiem okresowym i dźwignię skoku ogólnego. Dzięki temu śmigłowiec stanowi ciekawą propozycję do szkolenia. Za kabiną znajduje się przedział przekładni głównej oraz kompozytowa sekcja łącząca kabinę z kompozytową belką ogonową. Silnik umieszczono poziomo za przekładnią główną. Napęd z silnika do przekładni jest przekazywany przez przekładnię pasową.

Najciekawszy w nowej konstrukcji jest zespół napędowy. Stanowi go niewielki silnik turbowałowy napędzany olejem napędowym TK250. Jego masa własna wynosi 50 kg. Moc startowa nowej jednostki wynosi 250 KM (184 kW), a maksymalna moc ciągła to 230 KM (169 kW). Zaletą silnika TK250 jest jego płaska charakterystyka mocy w funkcji temperatury. W warunkach laboratoryjnych dla wysokości 0 m n.p.m. silnik uzyskiwał maksymalną moc aż do temperatury 35oC.

Niewątpliwą zaletą nowego śmigłowa jest układ sterowania praca silnika FADEC, który upraszcza do minimum pracę pilota. Zapewnia m.in. automatyczną procedurę rozruchu – wystarczy, że pilot przestawi pokrętło sterowania układu FADEC w położenie IDLE (BIEG JAŁOWY), a układ rozpoczyna automatyczną procedurę rozruchu bez konieczności utrzymania konkretnych parametrów pracy silnika. Do lotu wystarczy przestawić pokrętło w położenie FLY (LOT) i układ sam dba o utrzymanie parametrów odpowiednich dla stopnia obciążenia silnika w danej fazie lotu, utrzymując stałe obroty. Pilot steruje jedynie skokiem ogólnym wirnika.

Również trzyłopatowy wirnik nośny ma bardzo nowoczesną konstrukcję. Jedynie jego głowica jest wykonana z stali, łopaty wykonano z kompozytów węglowych. Wirnik ma konstrukcję bezprzegubową, dzięki elementom sprężystym wykonanym z kompozytu węglowego, które zastępują klasyczne przeguby udało się nie tylko uzyskać dobre własności manewrowe, ale też obniżono koszty eksploatacji. Elementy sprężyste nie wymagają bowiem obsługi takiej jak łożyska przegubów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.