Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2013: Black Shape Prime – tańsza alternatywa

Lotnictwo cywilne, 25 kwietnia 2013

Włoska spółka Black Shape opracowała dwumiejscowy samolot lekki Prime. Jego podstawowym przeznaczeniem jest szkolenie pilotów.

Black Shape Prime w wersji certyfikowanej wg przepisów FAA LSA / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Na wystawie Aero we Friedrichshafen włoski producent Black Shape zaprezentował swą najnowszą konstrukcję Prime. Jest to dwumiejscowy dolnopłat zbudowany z kompozytów węglowych. Do jego produkcji zastosowano preimpregnaty.

Dzięki konfiguracji kabiny w układzie tandem, Prime ma mały poprzeczny przekrój kadłuba, co pozwala uzyskać bardzo dobre osiągi. Maksymalna prędkość przelotowa wynosi 300 km/h, a prędkość przeciągnięcia to 65 km/h. W całym zakresie prędkości samolot ma bardzo poprawne własności lotne. Na uzyskanie takiej prędkości przelotowej pozwala również wciągane elektrycznie podwozie.

Oprócz interesujących osiągów zaletą Prime są koszty eksploatacji. Za punkt odniesienia konstruktorzy z Black Shape wzięli austriackiego Diamonda DA20 i włoskiego Tecnama 2022. Pod względem kosztu jednej godziny lotu, z uwzględnieniem wszystkich nakładów na obsługę techniczną, Prime mieści się pomiędzy wspomnianymi samolotami, choć dysponuje osiągami porównywalnymi z DA20. Biorąc pod uwagę koszt przelotu na dystansie 1000 km, Prime wypada znacznie lepiej niż jego konkurencja.

Prime jest dostępny w dwóch wersjach. Samolot certyfikowany w wersji ultralekkiej ma masę startową 472,5 kg, a w wersji LSA – 600 kg. W obu przypadkach masa własna wynosi 240 kg. Napęd wersji ultralekkiej stanowi silnik Rotax 912 ULS3, w wersji LSA, oprócz silnika jak w wersji UL dostępny jest to też Rotax 914. Silniki mogą być zasilane benzyną samochodową lub lotniczą. Ciekawostką jest specjalny układ wydechowy i układ chłodzenia zastosowany w Prime. Pozwala on utrzymywać silnik w niższej temperaturze, a dzięki temu uzyskać lepsze parametry pracy jednostki napędowej niż w innych samolotach używających tych samych silników. To zaleta bardzo ważna w przypadku szkolenia, kiedy wykonuje się wiele krótkich lotów, a uczniowie nie śledzą na bieżąco parametrów pracy silnika.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.