Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Aero 2013: Archaeopteryx z napędem mięśniowym

Lotnictwo cywilne, 25 kwietnia 2013

Ultralekki szybowiec z napędem mięśniowym, czyli lotnictwo ekologiczne, to propozycja szwajcarskiej Ruppert Composite. Waży zaledwie 54 kg.

Archaeopteryx w wersji z napędem. Zmiany są widoczne na pierwszy rzut oka / Zdjęcie: Ryszard Jaxa-Małachowski

Szwajcarska Ruppert Composite GmbH zaprezentowała zmodyfikowany szybowiec Archaeopteryx wyposażony w napęd mięśniowy. W kabinie pilota pojawiły się pedały rowerowe. Stąd wałkiem skrętnym napęd jest przekazywany do przekładni rowerowej i dalej na składane śmigło, które pozwala na wspomaganie startu i w razie potrzeby umożliwia dolot do najbliższego komina, albo na lotnisko.

Bazowy Archaeopteryx waży 54 kg, a po modyfikacjach nieco ponad 60 kg. Start odbywa się w sposób typowo lotniarski, czyli na nogach pilota. Lot i lądowanie są już typowo szybowcowe. Z powodu swoich charakterystyk i możliwości  Archaeopteryx jest częstym gościem na zboczach, gdzie dotychczas dominowało lotnictwo tekstylne. Projekt jest niewątpliwie sukcesem technicznym. Zobaczymy na ile stanie się sukcesem finansowym.


Drukuj Góra